Η ιστορία πίσω από την ονομασία των μοντέλων Porsche


Κάθε μοντέλο Porsche έχει ένα επίσημο όνομα και έναν εσωτερικό αριθμό τύπου.

Κάποιες φορές αυτά τα δύο είναι ίδια, κάποιες όχι – και πως μπορεί να καταλάβει κανείς αυτό το σύστημα ονοματοδοσίας;

Κάποια όνειρα δύσκολα αποτυπώνονται σε λέξεις, μια και τα ονόματά τους είναι πολύ μεγάλα


Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Porsche 356 A 1500 GS Carrera, η οποία το 1955 προσέφερε χαμόγελα ευτυχίας στους ενθουσιώδεις οπαδούς του αυτοκινήτου ανά τον κόσμο. Την εποχή εκείνη, το κορυφαίο μοντέλο από το Zuffenhausen έδειχνε σαν να είχε έρθει από έναν διαφορετικό κόσμο.

Αλλά και από τεχνική άποψη, το κομψό αυτό σπορ αυτοκίνητο ήταν απλά φανταστικό: "Κοιτάξτε, έρχεται η Porsche τριακόσια πενήντα έξι Α χίλια πεντακ...." και το αυτοκίνητο είχε ήδη περάσει μπροστά από τις οθόνες με την τελική του ταχύτητα των 200 χλμ./ώρα.



Ομολογουμένως, τα ονόματα μερικές φορές μπορεί να προκαλούν σύγχυση. Συχνά, ωστόσο, υπάρχει μια λογική εξήγηση για τις ονομασίες των μοντέλων: το μοντέλο του 1955, για παράδειγμα, είχε ως βάση την Porsche 956 και αποτελούσε μέρος της περαιτέρω εξελιγμένης σειράς Α. Εντυπωσίαζε με τον κυβισμό του κινητήρα του που έφτανε τα 1500 κ. εκ., ενώ χαρακτηριζόταν ως ιδιαίτερα γρήγορο μοντέλο με τα επιθέματα GS (Grand Sport) και Carrera ("αγώνας" στα ισπανικά).

Οι αφοσιωμένοι οπαδοί της Porsche ωστόσο, παίζουν στα δάχτυλα τα αρκτικόλεξα και τους κωδικούς των μοντέλων της: 356 και 911, 964 και 993, GTS, GT και S, Carrera, Spyder, Speedster. Αποτελούν στο σύνολό τους μέρος της "θρησκείας" της Porsche – και κάθε θρησκεία έχει τον δικό της κώδικα.

Ωστόσο, πολλούς αμύητους λάτρεις του αυτοκινήτου η τυπολογία της Porsche συχνά τους μπερδεύει. Πως γίνεται ένα αυτοκίνητο να ονομάζεται 911 και 991 ταυτόχρονα; Αυτή εκεί είναι Boxster ή 987; Ή μήπως είναι 981; Και στα τρέχοντα μοντέλα, τι σημαίνει το 4, το S ή το Executive; Να λοιπόν δύο πρακτικοί τρόποι να σπάσετε το κώδικα Porsche.




 

Ένας αριθμός για κάθε σειρά

Για να κατανοήσει κανείς το πως άρχισε να εφαρμόζεται η μέθοδος με τους εσωτερικούς αριθμούς, θα πρέπει να ανατρέξει στο 1931. Κάθε σειρά, κάθε έργο του νεοϊδρυθέντος τότε γραφείου μελετών και σχεδιασμού Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH του Ferdinand Porsche έπαιρνε ένα διαδοχικό αριθμό, τον εσωτερικό αριθμό τύπου. Στην αρχή ήταν ο αριθμός 7: το σχέδιο ενός αυτοκινήτου saloon για τη γερμανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων Wanderer. Ο αριθμός 22 έγινε το θρυλικό αγωνιστικό αυτοκίνητο Auto Union Grand Prix, ενώ το Type 60 ήταν το Volkswagen. Έτσι, οι αριθμοί αυξάνονταν με κάθε νέα σειρά, με κάθε νέο κινητήρα που σχεδιαζόταν, με κάθε σχέδιο για έναν άξονα, κιβώτιο ταχυτήτων ή ελκυστήρα. Στις 8 Ιουνίου 1948, οπότε και οι αριθμοί έργων είχαν φτάσει στο 356, προέκυψε κάτι νέο: για πρώτη φορά κατασκευάστηκε ένα αυτοκίνητο με το επίσημο όνομα της μάρκας Porsche. Η Porsche 356.

Αυτό το αυτοκίνητο σηματοδότησε όχι μόνο τη γέννηση μιας θρυλικής μάρκας, αλλά και ένα θρυλικό μοντέλο με αξέχαστο σχεδιασμό. Η 356 εξελισσόταν περαιτέρω με κάθε νέο έτος μοντέλου. Για τα σημαντικά βήματα προόδου της εξέλιξής της χρησιμοποιήθηκαν τα πρόσθετα γράμματα Α, Β και C.



 

901 ή 911;

Οι μηχανικοί του Zuffenhausen και του Weissach αποφάσισαν στη συνέχεια να διατηρήσουν αυτό το σύστημα. Οι παραγγελίες εξελίσσονταν καλά – κινητήρες δοκιμών, ατμοσφαιρικοί κινητήρες, αγωνιστικά αυτοκίνητα – και οι εσωτερικοί αριθμοί αυξάνονταν όλο και πιο γρήγορα. Σε ορισμένους από τους τύπους των νέων της σπορ αυτοκινήτων, η Porsche επανέφερε τον εσωτερικό κωδικό εργοστασίου στο επίσημο όνομα μοντέλου, όπως συνέβη το 1953 με την Porsche 550 Spyder, το εμπνευσμένο αυτό αυτοκίνητο με τον κινητήρα στο κέντρο.

Ωστόσο, η διάδοχος της 356 ήταν ακριβώς αυτή που οδήγησε την Porsche στην εγκατάλειψη της συνήθους τυπολογίας της. Εν όψει της πιθανότητας μελλοντικής συνεργασίας με το εργοστάσιο της VW, η νέα Porsche θα έπρεπε να είναι συμβατή με τους αριθμούς που χρησιμοποιούσε η Volkswagen. Καθώς οι αριθμοί 900 δεν είχαν ακόμα δεσμευτεί για το Wolfsburg, οι υπεύθυνοι στο Zuffenhausen επέλεξαν τον αριθμό 901 για την εξακύλινδρη έκδοση και τον αριθμό 902 για ένα μετέπειτα τετρακύλινδρο μοντέλο.

Ωστόσο, προέκυψε ένα αναπάντεχο πρόβλημα: η εταιρεία Peugeot δήλωσε ότι χρησιμοποιούσε από το 1929 τριψήφια νούμερα με το μηδέν ενδιάμεσα, και συνεπώς κατείχε τα νόμιμα δικαιώματα όλων των παρόμοιων σειρών διαδοχικών αριθμών στη Γαλλία. Γρήγορα, λοιπόν, το 0 αντικαταστάθηκε από το 1 – ο ήδη υπάρχον αριθμός 1 απλά έπρεπε να διπλασιαστεί για τα φυλλάδια των οχημάτων και το όνομα τύπου στο πίσω μέρος του οχήματος. Έτσι, γεννήθηκε ένας θρύλος που πήρε επίσημα το όνομα 911.

Το 1964, κανείς δεν θα μπορούσε να είχε μαντέψει ότι αυτή η προσωρινή λύση με τον αριθμό 911 θα αποκτούσε παγκόσμια φήμη.



Επέκταση της σειράς μοντέλων

Η 911 βέβαια δεν παρέμεινε η μοναδική γραμμή μοντέλων της εταιρείας Porsche. Η 914 αποτέλεσε την προσθήκη ενός μικρότερου και ελαφρύτερου σπορ αυτοκινήτου με τον κινητήρα στο κέντρο, και στη διάρκεια των ετών προστέθηκαν στη σειρά διάφορα μοντέλα, όπως η 924, η 928 και η 944. Έλαβαν επίσης τον εσωτερικό τους αριθμό ως όνομα μοντέλου – χρησιμοποιώντας την πρώτη έκδοση σε κάθε περίπτωση. Έως εκείνη τη φάση, ο τριψήφιος αριθμός που ξεκινά με το 9 είχε καθιερωθεί παγκοσμίως ως συνώνυμος του αξιόπιστου σπορ χαρακτήρα από το Zuffenhausen.

Σύντομα όμως οι αριθμοί 900 άρχισαν να εξαντλούνται και να προκύπτει ανταγωνισμός μεταξύ τους. Για λόγους παράδοσης, όμως, οι μηχανικοί συνέχισαν να χρησιμοποιούν το σύστημά τους. Εκτός από τα διάφορα μοντέλα δρόμου, έπρεπε να δοθούν αριθμοί τύπου και στα καθαρόαιμα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Ένα παράδειγμα είναι η θρυλική 917: αφού παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του 1969, αυτό το εξαιρετικά γρήγορο μοντέλο απέσπασε τη νίκη στο Le Mans ένα χρόνο αργότερα – την πρώτη από τις πολλές αγωνιστικές επιτυχίες που ακολούθησαν στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '70 με τον κωδικό 917.

Έτσι, για την ονομασία όλων των μοντέλων Porsche άρχισε να χρειάζεται όλο και μεγαλύτερη ευελιξία. Η 911 είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της ανάγκης: στο έτος μοντέλου 1968, η σειρά πήρε για πρώτη φορά την εσωτερική κωδική ονομασία "A Series". Το 1969 ακολούθησε η '"B Series", στη συνέχεια η "C Series" το 1970, ενώ το 1973 παρουσιάστηκε η σε βάθος ανασχεδιασμένη "G Series". Ωστόσο, ειδικά μοντέλα της κάθε σειράς επίσης έπαιρναν κατά καιρούς το δικό τους αριθμό τύπου, όπως συνέβη με την Type 930 που ονομάστηκε 911 Turbo, ή την Type 954 (911 SC/RS).

ΤΤο 1988 προέκυψε ένα σημαντικό διάλειμμα στην ιστορία της 911, με την παρουσίαση της πλήρως ανασχεδιασμένης σειράς μοντέλων 964. Ακολούθησε ο εσωτερικός κωδικός 933 το 1993. Στη συνέχεια ήρθε ο κωδικός 996, ο 997 και, στο τρέχον μοντέλο, επιστρέφουμε στον κωδικό 991. Μεταξύ των εσωτερικών αριθμών της 911 βρίσκουμε και άλλα μοντέλα, όπως η Carrera GT (εσωτερικός κωδικός 980), η Boxster (986 η πρώτη γενιά, 987 η δεύτερη, 981 η τρίτη) και η Cayenne (955). Η παράδοση των τριψήφιων αριθμών τύπου διατηρείται – αν και με ένα συγκεκριμένο βαθμό δημιουργικής ελευθερίας.

Εκτός από τις επίσημες ονομασίες και τους εσωτερικούς αριθμούς τύπου, οι εργαζόμενοι της Porsche δίνουν σε ορισμένα μοντέλα τα δικά τους, ξεχωριστά ονόματα: ένα μοντέλο της 356, για παράδειγμα, το ονόμασαν “Dame” (=Λαίδη), ενώ την έκδοση 917/20 του αγωνιστικού αυτοκινήτου του Λε Μαν τη θυμούνται με το όνομα “Sau” (=Ροζ Γουρούνα). Αυτή όμως είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία.

Εκτός από τα επίσημα ονόματα μοντέλων, υπάρχουν και διάφορα επιθέματα που περιγράφουν τις πολλές και διαφορετικές εκδόσεις των μοντέλων. Στη συνέχεια παρουσιάζεται μια επισκόπησή τους.



Τρέχοντα μοντέλα

Boxster

Ένα τεχνητό όνομα που χρησιμοποιείται από το 1993 και προέκυψε από τη λέξη Boxer (κινητήρας) και τη λέξη roadster.

Carrera (π.χ. 911 Carrera)

Αρχικά, "Carrera" ήταν το όνομα του κινητήρα με τους τέσσερις εκκεντροφόρους της Type 547 που σχεδίασε ο Ernst Fuhrmann.

H Porsche στη συνέχεια χρησιμοποίησε αυτό το επίθεμα για τις πιο ισχυρές εκδόσεις των κινητήρων της, όπως στην περίπτωση της 356 A 1500 GS Carrera ή της 911 Carrera RS 2.7.

Ωστόσο, το όνομα Carrera έχει σχεδόν καθιερωθεί ως συνώνυμο της σειράς μοντέλων 911. Το όνομα προέρχεται από το Carrera Panamericana, έναν αγώνα αντοχής στο Μεξικό όπου η Porsche σημείωσε σημαντικές επιτυχίες με την 550 Spyder.

E-Hybrid (π.χ. Cayenne S E-Hybrid)

Εκτός από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα μοντέλα E-Hybrid διαθέτουν και έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος προσφέρει μεγαλύτερη ώθηση, ενώ ταυτόχρονα μειώνει και τις εκπομπές CO2.

Executive (π.χ. Panamera 4S Executive)

Τα μοντέλα Executive της Panamera διαθέτουν αμάξωμα με αυξημένο μήκος κατά 15 εκατ., με αποτέλεσμα να επωφελούνται κυρίως οι επιβάτες που κάθονται πίσω.

GTS (π.χ. Cayman GTS)

GTS σημαίνει Gran Turismo Sport που αρχικά είναι μια έγκριση τύπου για τους αγώνες αυτοκινήτου. Η 904 Carrera GTS πήρε αυτό το επίθετο για πρώτη φορά το 1963. Το 1991, η παράδοση αναγεννήθηκε με την 928 GTS. Το επίθεμα GTS χρησιμοποιείται σήμερα για τα ιδιαίτερα σπορ και πολυτελή μοντέλα μιας σειράς μοντέλων Porsche.

RS (π.χ. 911 Carrera RS 2.7, έτος μοντέλου 1972)

Το RS (σημαίνει RennSport, δηλαδή αγωνιστικό σπορ μοντέλο) και είναι ένα μοντέλο δρόμου που προέρχεται από την αντίστοιχη αγωνιστική έκδοση. Το διακριτικό αυτό, ωστόσο, χρησιμοποιείται και για ιδιαίτερα σπορ μοντέλα, όπως η 911 RS America.

RSR (π.χ. 911 Carrera RSR 2.8, έτος μοντέλου 1973)

Η έκδοση RennSport Rennwagen (RSR) [κατά λέξη: αγωνιστικό σπορ αυτοκίνητο] είναι μια καθαρόαιμη αγωνιστική έκδοση που δεν έχει έγκριση κυκλοφορίας στο δρόμο.

S (π.χ. 928 S, έτος μοντέλου 1979, Macan S)

S σημαίνει "Super" ή "Sport": μια έκδοση με ισχυρότερο κινητήρα. Σήμερα το S σημαίνει αποκλειστικά "Sport" και, εκτός από τον πιο σπορ κινητήρα, οι αντίστοιχες εκδόσεις διαθέτουν πιο πλούσιο εξοπλισμό σε σχέση με το βασικό μοντέλο.

Spyder (918 Spyder)

Η διακριτική αυτή ονομασία προέρχεται από τις παλιές άμαξες και σημαίνει ελαφριά, ανοικτή άμαξα για δύο άτομα. Όπως αντίστοιχα και ο όρος Roadster, Spyder στην Porsche είναι τα ανοικτά σπορ της μοντέλα με τον κινητήρα στο κέντρο. Η 918 ήδη έχει μια θρυλική προκάτοχο, την 550 Spyder του 1953.

Targa (π.χ. 911 Targa 4)

Η 911 Targa είναι μια ανοικτή έκδοση της 911 που χαρακτηρίζεται από το διακριτό της roll-bar και το σταθερό τμήμα της οροφής της. Το όνομα προέρχεται από το θρυλικό αγώνα ασφάλτου της Σικελίας Targa Florio και σημαίνει "πινακίδα".

Turbo (π.χ. Cayenne Turbo)

Τα μοντέλα αυτά διαθέτουν κινητήρα με υπερσυμπιεστή καυσαερίων, ο οποίος ενισχύει δυναμικά τις επιδόσεις. Όλα τα μοντέλα Porsche διαθέτουν υπερσυμπιεστή καυσαερίων από το 2015 και μετά.

4 (π.χ. 911 Carrera 4)

Μοντέλα με σύστημα τετρακίνησης




Ιστορικά μοντέλα

CS (968 CS, έτος μοντέλου 1992)

Διαθέσιμη στην αγορά από το 1992, η έκδοση Club Sport (CS) της 968 είχε τον ίδιο κινητήρα, αλλά διέθετε πρόσθετες αεροδυναμικές βελτιώσεις για εντονότερα σπορ χαρακτήρα: χωρίς ηλεκτρικά παράθυρα, πίσω καθίσματα και σύστημα κλιματισμού, μπορεί να υστερούσε σε άνεση αλλά ήταν σημαντικά ελαφρύτερη και, κατά συνέπεια, γρηγορότερη από την 968.

GT (π.χ. 924 Carrera GT, έτος μοντέλου 1980)

Αντίστοιχα με το GTS, το επίθεμα Gran Turismo (GT) δηλώνει μια σπορ έκδοση του βασικού μοντέλου. Η διακριτική αυτή ονομασία προέρχεται από τους αγώνες αυτοκινήτου, καθώς υπήρχε η δυνατότητα κατάταξης στην κατηγορία GT. Έχοντας χρησιμοποιήσει τα γράμματα αυτά για πρώτη φορά το 1955 στην 356 A 1500 GS Carrera GT, η Porsche τα χρησιμοποίησε και πάλι το 1989 στην 982 GT.

GT-Cup (π.χ. 911 GT3 Cup, έτος μοντέλου 1998)

Αγωνιστική έκδοση προπαραγωγής χωρίς έγκριση κυκλοφορίας στο δρόμο, που χρησιμοποιείται, για παράδειγμα, στο Porsche Carrera Cup.

L (911 L, έτος μοντέλου 1967)

L σημαίνει "Luxury", δηλαδή πολυτέλεια: η τρίτη έκδοση της αρχικής 911 πήρε αυτό το επίθεμα το 1967.

SC (π.χ. 356 C 1600 SC, έτος μοντέλου 1963)

Η 356 SC (Super C) των 95 ίππν παρουσιάστηκε στο έτος μοντέλου 1964 για να σηματοδοτήσει το τέλος της σειράς. Με παρόμοιο τρόπο, η 911 SC (Super Carrera) παρουσιάστηκε το 1977 και αρχικά προοριζόταν να αποτελέσει και αυτή το τελευταίο μοντέλο 911. Ωστόσο, η σειρά τελικά συνεχίστηκε με την 911 Carrera 3.2.

Speedster (π.χ. 356 Speedster, έτος μοντέλου 1954)

Στα μοντέλα Speedster το παρμπρίζ ήταν σημαντικά χαμηλότερο σε σύγκριση με το βασικό μοντέλο, πράγμα που προσέδιδε στο αυτοκίνητο μια πιο αεροδυναμική σιλουέτα. Το αντίτιμο ήταν ότι ο οδηγός έπρεπε να θυσιάσει ένα μέρος της άνεσης στον προσφερόμενο εξοπλισμό.

T (911 T)

Αν και ήδη υπήρχε η έκδοση Targa, το T στην 911 Τ του 1967 σήμαινε "Touring", δηλαδή μια λιγότερο ακριβή εισαγωγική έκδοση του κλασικού μοντέλου, με μικρότερο κινητήρα.