Και το όνομα αυτού, Mazda RX-9!

Alea jacta est. Ο κύβος ερρίφθη. Η Mazda, μετά από την παρουσίαση του RX Vision Concept, που επιβεβαίωσε τα γραφόμενα του TopSpeed.gr και το πατεντάρισμα του νέου ρότορα (που επίσης μας επιβεβαίωσε- να τα λέμε κι αυτά) κατέληξε στο όνομα του μοντέλου με το οποίο θα επανέλθει στη sport κατηγορία.

Η κατοχύρωση των ονομάτων RX-7 και RX-9 από την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, είχε «θολώσει τα νερά» ως προς το τι ετοίμαζε. Με δεδομένο ότι όλες οι πληροφορίες έλεγαν πως ο υπό εξέλιξη ρότορας που θα ονομάζεται SkyActive-R θα είναι turbo, πολλοί πίστεψαν ότι η εταιρεία θα επαναφέρει το RX-7. Σε αυτό, συνηγορούσαν και πολλές σχεδιαστικές λεπτομέρειες του RX Vision Concept (δες εδώ το σχετικό ρεπορτάζ μας), οι οποίες παρέπεμπαν σε έναν από τους μεγαλύτερους θρύλους της παγκόσμιας αυτοκίνησης, την τελευταία γενιά του RX-7.

Στη Χιροσίμα όμως, φαίνεται ότι το ξανασκέφτηκαν. Το σχέδιο, που ήθελε μια επετειακή, “limited edition anniversary” επανέκδοση του RX-7 με το λανσάρισμα της νέας γενιάς του, με σκοπό να μετρήσει το πραγματικό κοινό των αγοραστών (όχι αυτών που λένε «θα το αγόραζα», αλλά αυτών που θα το αγοράσουν, εν τέλει) και να χρηματοδοτήσει την παραγωγή του RX-9 στο μέλλον, φαίνεται να εγκαταλείπεται.   

Η Mazda, όπως λένε πηγές του TopSpeed.gr στις ΗΠΑ, έχει αποφασίσει το επόμενο μοντέλο με κινητήρα wankel που θα παράγει, να ονομάζεται RX-9. Κι αυτό για να παραπέμπει, με το όνομά του, στο γεγονός ότι η εξέλιξη των μοντέλων RX πήγε ένα βήμα παραπέρα, ότι ο SkyActiv-R είναι κάτι εντελώς καινούριο σε σχέση με τους ρότορες που ο κόσμος αγάπησε και μίσησε, στα προηγούμενα μοντέλα.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τεχνικοί της Mazda έχουν φτάσει στη λύση «κατά 90%» των αδύναμων σημείων του wankel, χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά, αλλάζοντας τη χωρητικότητα και μετακομίζοντας κάποια από τα λίγα βασικά του μέρη. Διάβασε εδώ το σχετικό ρεπορτάζ μας, βλέποντας και τα πατενταρισμένα σχέδια της Mazda στο US Patent Office που εξασφαλίσαμε. Έτσι, ο SkyActiv-R, διαθέτει πλεόνασμα ροπής από τις χαμηλές στροφές, γεγονός που δεν βελτιώνει μόνο θεαματικά τον λόγο απόδοσης/κατανάλωσης, αλλά και μειώνει στην πράξη την κατανάλωση καυσίμου, ενώ παρουσιάζει μικρότερες φθορές στο χρόνο.

Στη Χιροσίμα πάντως, ακόμα προβληματίζονται ως προς το αν το RX-9 θα έπρεπε να είναι υβριδικό, ώστε να αυξηθεί η απόδοση και, κυρίως να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου, μιας και ο φόβος είναι ότι τώρα, που ο κόσμος (και του αυτοκινήτου) αλλάζει, το RX-9 θα δυσκολευτεί να βρει τη θέση του σε αυτόν, καθώς πολλοί αγοραστές θα επιλέξουν ένα όμοια ισχυρό, αλλά λιγότερο ενεργοβόρο μοντέλο των ανταγωνιστών της. Εδώ, ετέθη βέτο, πάντως, από τον Design Chief της Mazda, Ikuo Maeda, ο οποίος δήλωσε ότι αν δημιουργηθεί τέτοιο μοντέλο, δεν θα πρέπει να φέρει το όνομα RX. Από την άλλη, η (δεδομένη) "δίψα" του Wankel ειναι ίσως ο κυριότερος λόγος που καθυστερεί η επίσημη ανακοίνωση. O Maeda, έλεγε ότι θέλει να αναβιώσει η σειρά RX της Mazda, τονίζοντας ότι οποιοδήποτε αναγεννημένο sports car δεν θα μπορούσε να ονομάζεται RX, χωρίς να φοράει ρότορα, αφού το R, είναι για το Rotor. Ο ίδιος έλεγε ότι η εταιρεία πρέπει να εστιάσει στα οχήματα SkyActiv με αποδοτικούς, οικονομικούς κινητήρες και ελαφρά αμαξώματα.
Οι Ιάπωνες αρέσκονται να κρατούν τα χαρτιά τους κλειστά σε ό,τι αφορά το πολυαναμενόμενο μοντέλο και να μην αποκαλύπτουν πότε αναμένεται η έναρξη παραγωγής του –άλλωστε, υπάρχει και το αντικειμενικό πρόβλημα της χρηματοδότησης της παραγωγής που δεν έχει λυθεί- αν και οι Αμερικανοί dealers έχουν αρχίσει πια να πιέζουν αφόρητα για «κάτι σπορ» για να υποστηρίξει την εμπορική πορεία των MX-5, τα οποία διατηρούν αυστηρά την «παραδοσιακή συνταγή», χωρίς κάποια extreme έκδοση, απέναντι στα Abarth 124 Spider, που αποτελούν μια ισχυρότερη επιλογή. 

Με τις πληροφορίες να διίστανται ως προς το αν θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία που είδαμε στο Mazda 2/Demio EV Concept ώστε να το κάνει plug-in hybrid, (σχεδόν) βέβαιο θεωρείται ότι ο ρότορας θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία του turbo δύο σταδίων. Πρόκειται για το λεγόμενο e-turbo, το οποίο ενεργοποιεί το ηλεκτρικό turbo στις χαμηλές rpm ώστε να "γεμίσει" ροπή τον ρότορα που πάσχει σε αυτό το σημείο, ενώ στις υψηλές θα αναλαμβάνει ένα συμβατικό turbo (με ανακύκλωση των καυσαερίων).

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το e-turbo θα "κινείται" από έναν εναλλάκτη, ενώ δεν αποκλείεται να χρησιμοποιήσει και το homogeneous charge compression ignition (HCCI) που "βασιλεύει" στη δεύτερη γενιά των SKYACTIV κινητήρων. Εδώ, το HCCI διατηρεί την ανάφλεξη με σπινθήρα στις χαμηλές στροφές, αλλά χρησιμοποιεί τη συμπίεση για να κάψει το μίγμα καυσίμου / αέρα σε υψηλότερες στροφές, αυξάνοντας την απόδοση της καύσης και πετυχαίνοντας χαμηλότερα επίπεδα εκπομπών NOX.


Έτσι, η Mazda, το 2018, ή το 2020 (αναλόγως της πορείας των οικονομικών της εταιρείας), θα  παρουσιάσει την επόμενη γενιά τους, το πανίσχυρο RX-9. Άλλωστε, οι επικεφαλής της είδαν, στην παρουσίαση του RX Vision Concept, ότι οι αληθινοί petrolheads δεν θα σταματήσουν ποτέ να ποθούν ένα RX και η υπόλοιπη ανθρωπότητα θα τα θαυμάζει, ή θα τα φθονεί, πάντα...