Οδηγούμε το Volvo XC90 D5

Το καλό και συνάμα κακό, με ορισμένα αυτοκίνητα, είναι ότι μπορούν να σου αλλάξουν την κοσμοθεωρία για τη ζωή και να σε αλλάξουν ως άνθρωπο. Για παράδειγμα, μπορεί να σε πείσουν ότι έκανες λάθος που χλεύαζες την πολυτέλεια και τις περιττές (;) ανέσεις, ως άνθρωπος που αναζητούσες (μόνο) τις συγκινήσεις, την αδρεναλίνη και τον «σπαρτιάτικο», σχεδόν «πολεμικό» τρόπο ζωής. To Volvo XC90, που δοκιμάζω αυτή την εβδομάδα, το κατάφερε αυτό και μάλιστα με σχετική ευκολία. Και, μεταξύ μας, δεν υπάρχει άνθρωπος που να το είδε και να μην σκέφτηκε, φωναχτά ή μη, ότι «πρέπει να το πάρω».
Αρχικά, το Volvo XC90 D5 AWD της δοκιμής μας, είναι τόσο επιβλητικό στην παρουσία του, όσο και το να έβλεπες από κοντά τον Θεό Θωρ, στον οποίο δεν υπάρχει τυχαία παραπομπή στο σουηδικό μοντέλο (το πλαγιαστό «Τ» στα φανάρια του, παραπέμπουν στο σφυρί του Θωρ). Και δεν είναι μόνο το μέγεθος. Το XC90 είναι γιγαντιαίο και ψηλό, «φωνάζοντας» ότι είναι ένα level επάνω απ’ ότι κυκλοφορεί εκεί έξω, αλλά συνάμα, έχει έναν σχεδιασμό που σε κάνει να πιστεύεις πως είναι ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο το οποίο μόλις ξεπήδησε από κάποιο διεθνές σαλόνι αυτοκινήτου όπου η Volvo εξέθετε το μέλλον της. Σχεδιαστικά, οι Σουηδοί έχουν καταφέρει να συνδυάσουν τις κλασικές γραμμές των μοντέλων τους, με το φουτουριστικό, το σύγχρονο, χωρίς εξεζητημένες σχεδιαστικές επιλογές. Έτσι, αποφεύγουν τον κίνδυνο να ξεπεραστεί το σχέδιο του XC90 τα επόμενα χρόνια.
Πέραν αυτών, ένα αβαντάζ της Volvo είναι το brand name της αυτό καθεαυτό, το οποίο είναι από τη μία συνυφασμένο με το premium και την πολυτέλεια, όμως από την άλλη, δεν είναι πολυφορεμένο και συνυφασμένο με τη βλαχομπαρόκ επίδειξη νεοπλουτισμού. Το XC90 διαθέτει κύρος και «λέει» για τον ιδιοκτήτη του ότι είναι ένας άνθρωπος διαφορετικός, που ξέρει καλά τι επιλέγει για τον εαυτό του.

            Το σαλόνι

Όμως, τα σημαντικά, είναι στο εσωτερικό του μεγάλου, πολυτελούς SUV της Volvo. Όπου οι Σουηδοί, πραγματικά ξεπέρασαν τους εαυτούς τους. Το καλοσχεδιασμένο ταμπλό, είναι επενδεδυμένο στο 100% με άριστης ποιότητας δέρμα, με χειροποίητες ραφές, το οποίο συνδυάζεται με λεπτομέρειες από ξύλο και πλαστικό. Στο κέντρο του ταμπλό, δεσπόζει η ευμεγέθης touch screen στην οποία συγκεντρώνονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου.

Η οθόνη, λειτουργεί με τη λογική των κορυφαίων tablets που κυκλοφορούν στην αγορά, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα ξενίσει τον χρήστη. Άλλωστε, εκεί, δεν μπορεί να διαβάσει μόνο το manual του αυτοκινήτου, αλλά και να χειριστεί το άριστο στην ακουστική ηχοσύστημα της Bower & Wilkins με τα 19 ηχεία και τον ενισχυτή κλάσης D 1400 W (διαθέτει και την επιλογή ακουστικής του μεγάρου μουσικής του Goethenborg), το σύστημα μασάζ των καθισμάτων, τον κλιματισμό και των τριών σειρών καθισμάτων, το χρώμα του φωτισμού της καμπίνας, τα προγράμματα οδήγησης, ως και τη λειτουργία των αναρτήσεων.
 



Τα –κλιματιζόμενα- δερμάτινα καθίσματα με την σουηδική σημαία στην ούγια , είναι κάτι παραπάνω από άνετα και, φυσικά, δεν μπορείς να μην ξεχωρίσεις (και να μην απολαύσεις) τις αμέτρητες επιλογές μασάζ που διαθέτει για τον οδηγό και τον συνοδηγό. Η στήριξη που προσφέρουν είναι άριστη και είναι σχεδιασμένα με γνώμονα την άνεση.

Για τους χώρους, ούτε λόγος να γίνεται, καθώς υπάρχει υπεραρκετός για... άπλωμα, ακόμα και στους επιβάτες της τρίτης σειράς, ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν επίσης μια touch screen για τον χειρισμό του αυτόνομου κλιματισμού.
Σε γενικές γραμμές, σε ό,τι αφορά την άνεση και την ποιότητα κατασκευής, η Volvo έχει κάνει δουλειά η οποία δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Το αποτέλεσμα είναι άριστο σε όλους τους τομείς και, στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει πρόταση του ανταγωνισμού, η οποία μπορείς να πεις πως υπερέχει ξεκάθαρα σε αυτόν τον τομέα. 

            Στο δρόμο

Το συγκεκριμένο XC90 φοράει έναν δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα της σειράς Drive-E με 225 ίππους, που, ναι μεν μπαίνει στο στόχαστρο της εφορίας, αλλά κινεί με άνεση και σβελτάδα το αμάξωμα των περίπου 2 τόνων. Σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο της Volvo, δεν αισθάνθηκα σε καμία περίπτωση έλλειμμα ροπής και δύναμης, σε όλο το φάσμα στροφών, όλες τις περιστάσεις, όλα τα οδοστρώματα. Η ευκολία με την οποία το μοτέρ κινεί το βαρύ αμάξωμα, σε συνδυασμό με το σύστημα start/stop, συντελεί άλλωστε και στην οικονομία καυσίμου. Στη δική μου περίπτωση, με μικτή κίνηση (σε οξεία κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, υψηλές ταχύτητες στην εθνική οδό και πιεσμένες ορεινές αναβάσεις), η κατανάλωση κινήθηκε περίπου στα 9 λίτρα/100 χιλιόμετρα, νούμερο αρκετά εντυπωσιακό, αν λογίσει κανείς το μέγεθος του SUV και την ιδιαιτερότητα των συνθηκών κάτω από τις οποίες δοκιμάστηκε.

Αφήνοντας στην άκρη την ευκολία χειρισμού και την άνεση που προσφέρει στους επιβάτες, την θα πρέπει να τη θεωρούμε δεδομένη, το μεγάλο τεστ, τουλάχιστον για εμένα, του XC90, είναι μια πιεσμένη, ορεινή ανάβαση μιας στριφτερής διαδρομής, που, εξ ορισμού ΔΕΝ είναι ο σκοπός αυτού του αυτοκινήτου.

Όταν πιεστεί πολύ, σε πολύ γρήγορους ρυθμούς, το τετρακίνητο XC90 με τα τέσσερα προγράμματα οδήγησης (dynamic, comfort, eco, off road) «σφίγγει» την ανάρτησή του, με αποτέλεσμα να μην παίρνει τις κλίσεις που θα περίμενες για ένα SUV. Με όπλο την καλή πληροφόρηση που προσφέρει το τιμόνι και τα πολύ καλά φρένα, το XC90 «ακούει» υπό όλες τις συνθήκες και δεν προβληματίζει, αφού είναι απολύτως προβλέψιμο. Η συμπεριφορά του είναι αυστηρά ουδέτερη, ενώ αν πιεστεί παραπάνω από τα... ανθρώπινα όρια, εμφανίζει ελαφρές υποστροφικές τάσεις, οι οποίες ωστόσο μαζεύονται πριν καν αντιδράσει ο οδηγός, με την επέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων ευστάθειας της Volvo. 


Στη γενικότερη συμπεριφορά του, ρόλο παίζουν και οι ζάντες των 21 ιντσών, ενώ αξίζει να σημειωθεί και το γεγονός ότι στην κατάβαση της ίδιας διαδρομής που έγινε σε επίσης γρήγορους ρυθμούς πίεσης, δεν παρατήρησα καμία κόπωση στα φρένα, όπως θα ήταν αναμενόμενο για ένα μοντέλο αυτού του βάρους, που δεν έχει προορισμό το κυνήγι του χρονόμετρου. 


Και στην κίνηση στην πόλη, ακόμα και στενά, όπου, λόγω μεγέθους δεν θα έπρεπε να αισθάνεται άνετα, το XC90 έχει μια πληθώρα βοηθητικών λειτουργιών για τον οδηγό που τον διευκολύνουν ώστε να μην το «τραυματίσει», ενώ πολύ χρήσιμο είναι και το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος (κάθετα ή σε σειρά), όπως και η λειτουργία των καμερών που διαθέτει περιφερειακά το Volvo. Στο τελευταίο, δε, το XC90, προβάλλει, κατά τη διάρκεια του παρκαρίσματος, στην κεντρική οθόνη την εικόνα από την πίσω και την εμπρός κάμερα (ώστε να πλησιάσεις με ακρίβεια χιλιοστού), ενώ διαθέτει και λειτουργία απεικόνισης 360 μοιρών, που, προσωπικά, τη βρήκα εξαιρετικά εύχρηστη. Όπως εύχρηστη, είναι και η ρυθμιζόμενη σε ύψος ανάρτηση, την οποία μπορείς να επιλέξεις μέσω της κεντρικής οθόνης αφής να χαμηλώνει αυτόματα το Volvo κατά την είσοδο- έξοδο των επιβατών από αυτό.

Στην εθνική, διαπίστωσα πως η ποιότητα κύλισης είναι άριστη, όπως και η σταθερότητα και στιβαρότητα σε όλο το φάσμα των ταχυτήτων, τάσεις φαινομένων «πλεύσης» δεν υπάρχουν ούτε γι’ αστείο, ενώ η άριστη ηχομόνωση της καμπίνας αφήνει εκτός της τους, αναμενόμενους γι’ αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους, αεροδυναμικούς θορύβους. Γενικά, το μόνο που εύχεσαι, όντας στο XC90, είναι να βρεις μια αφορμή, για να βολευτείς στο αναπαυτικό κάθισμα, να επιλέξεις τη λειτουργία μασάζ και τη μουσική και να ταξιδέψεις στον μακρύτερο δυνατό προορισμό...
           
Ασφαλές

Για μια αυτοκινητοβιομηχανία όπως η Volvo, η οποία έχει μακρά ιστορία καινοτομίας και προσήλωσης στην οδική ασφάλεια και η οποία έχει θέσει ως στόχο τον μηδενισμό (!) των ατυχημάτων με δικά της αυτοκίνητα, δεν θα έπρεπε να περιμένω κάτι λιγότερο. 


Ξεφεύγοντας από τα τετριμμένα, τα οποία αφορούν την –δεδομένη- παθητική ασφάλεια, τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφαλείας του XC90 αξίζουν εύφημο μνεία. Κι αυτό γιατί στον βασικό εξοπλισμό του, η Volvo έχει ενσωματώσει δύο καινοτόμες τεχνολογίες: Το σύστημα προστασίας για την περίπτωση εκτροπής από το δρόμο και τη διασταύρωση με αντίθετα ερχόμενο όχημα.

Εκτός αυτού, σωτήριο –στην κυριολεξία- είναι το σύστημα City Safety, το οποίο ανιχνεύει οχήματα, πεζούς, ποδηλάτες και ζώα, μέσα στο σκοτάδι, σε όλο το εύρος ταχυτήτων. Σύστημα το οποίο μου λειτούργησε άριστα, όταν ανίχνευσε ελάφι (ναι, καλά διάβασες, ελάφι) το οποίο διέσχιζε το δρόμο μέσα στο σκοτάδι, κατά τη διάρκεια βόλτας μέχρι την κορυφή της Πάρνηθας.

            9 στα 10

Εν κατακλείδι, το αποτέλεσμα για το μεγάλο SUV της Volvo είναι άριστο σε όλους τους τομείς. Το team του TopSpeed.gr συμφώνησε ομόφωνα στο ότι, στα λεφτά του, το XC90 είναι μια επιλογή την οποία αξίζει να βάλεις στο γκαράζ σου με... κλειστά μάτια, διαφώνησε όμως για το αν η σοφότερη επιλογή είναι να το πάρεις με τις ζάντες των 21 ιντσών και την αερανάρτηση που του στερούν έναν βαθμό από την απόσβεση των ανωμαλιών του κάκιστου ελληνικού οδοστρώματος, του προσθέτουν όμως σε εμφάνιση και οδική συμπεριφορά.
           
Μοιραία, άλλωστε, η προσπάθεια των Σουηδών να εισέλθουν στον τομέα των μεγάλων, πολυτελών SUV, χάνει το 10 στα 10 και παίρνει το 9άρι, επειδή με το XC90 απέδειξαν ότι έχουν να δώσουν ακόμα περισσότερα και τη δυνατότητα να βασιλεύσουν στην κατηγορία, καθώς ο «Θωρ» της Volvo, τα καταφέρνει εξίσου καλά με τους ανταγωνιστές του σε κάθε τομέα για τον οποίο αυτοί ξεχώριζαν ως τώρα. Εκτός αυτού, σε κάνει να αναρωτηθείς ποιος μπορεί να είναι ο πειστικός λόγος για να μην το επιλέξεις απέναντι σε ένα πολυτελές σεντάν...


Tip: Η πολυτέλεια, τελικά, δεν είναι για τους λίγους. Τρεις άνθρωποι του ευρύτερου περιβάλλοντός μου, δήλωσαν ρητά, μετά τη «συνάντησή» τους με το XC90 ότι αποφάσισαν να το αποκτήσουν σύντομα, παρότι δεν σχεδίαζαν να αντικαταστήσουν το αυτοκίνητό τους.

Tip2: Δεν περίμενα ποτέ ότι θα έγραφα τόσο καλά λόγια για ένα τόσο μεγάλο SUV και ότι θα στενοχωριόμουν τόσο όταν το επέστρεφα στους –ευγενέστατους και εξυπηρετικότατους- ανθρώπους της Volvo.