Οδηγούμε το Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport

«Δεν τα φτιάχνουν πια όπως παλιά». Πόσες φορές έχεις ακούσει αυτή τη φράση από τα χείλη παλιότερων και μη φαν της αυτοκίνησης, για τα «αποστειρωμένα, άχρωμα, άοσμα, γεμάτα με περιορισμούς και απαγορεύσεις, θεόβαρα σύγχρονα αυτοκίνητα»; Ε, λοιπόν, η απάντηση σε όλους αυτούς, είναι το Peugeot 208 GTI που έχει λάβει τις απαραίτητες τροποποιήσεις από την Peugeot Sport
Γιατί, αυτό το 208, ούτε άχρωμο και άοσμο είναι, ούτε περιορισμούς στα «θέλω» του... άρρωστου petrolhead δίνει. Είναι μια καθαρόαιμη πολεμική κατασκευή, με προορισμό τον σκληροπυρηνικό λάτρη των αναβάσεων, με την εκρηκτικότητα, τις επιδόσεις, τον απόλυτο χαρακτήρα και τα καπρίτσια ενός παλιού, καλού Peugeot. Και, σίγουρα, όταν οι Γάλλοι της αγωνιστικής ομάδας της Peugeot «περιποιούνταν» το 208 GTI, είχαν στο μυαλό τους τη συνταγή που έκανε θρύλους της αυτοκίνησης τα 205, 206, 106 GTI και Rallye.
 


            Το φαίνεσθαι
 

Αυτό το 208 λοιπόν, δεν είναι ίδιο με τα άλλα και αυτό φαίνεται από την πρώτη ματιά. Τη διχρωμία σε μαύρο ματ εμπρός και κόκκινο πίσω που είναι σήμα κατατεθέν πια των πιο σκληροπυρηνικών μοντέλων της Peugeot. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες αισθητικές λεπτομέρειες που το διαφοροποιούν από το «νορμάλ» 208 GTI (όπως οι φαρδύτερες απολήξεις της εξάτμισης, τα μεγαλύτερα πλαϊνά μαρσπιέ και η κόκκινη γραμμή κατά μήκος του αεραγωγού της μάσκας) και, σε ορισμένες περιπτώσεις, αποτελούν παραπομπές στην ιστορία της Peugeot Sport. Όπως για παράδειγμα το λογότυπο της Peugeot Sport στις κολώνες, πίσω από τα πίσω τζάμια, στο σημείο όπου τα θρυλικά 205 είχαν τα διακριτικά τους (Rallye, ή GTI).

Το λογότυπο της Peugeot Sport στην πίσω πλαϊνή κολώνα του 208 GTI και ο celebrity που τη φωτογραφίζει, σε δεύτερο πλάνο (και κάτι πολυκατοικίες)

Ούτως, ή άλλως, η διχρωμία (αξίας 2.500 ευρώ) που είναι love or hate it (love, για εμένα), κάνει το αυτοκίνητο να ξεχωρίζει δίπλα σε όποιο άλλο. Και το πακέτο των αεροδυναμικών βοηθημάτων –που δεν είναι εξεζητημένα- οι καταπληκτικές 18άρες ζάντες με τα τεράστια κατακόκκινα Brembo να φαίνονται μέσα απ’ τις ακτίνες τους και η διπλή απόληξη της εξάτμισης, συμπληρώνουν το «πακέτο».
 


 Τουλάχιστον εντυπωσιακό στην εμφάνιση το 208 με τη διχρωμία

Και στο εσωτερικό, η εικόνα είναι ίδια. Πέρα από το state of the art λιλιπούτειο δερμάτινο τιμόνι, πάνω από το οποίο ο οδηγός βλέπει τον πίνακα οργάνων με το κόκκινο περίγραμμα, την «παράσταση» στο εσωτερικό κλέβουν τα καθίσματα. Τα –αληθινά- bucket της Peugeot Sport με την αλκαντάρα και την κόκκινη ραφή, που προσφέρουν άριστη πλευρική στήριξη. Το εσωτερικό του 208 μοιάζει «σπαρτιάτικο» σαν ενός Rallye, όμως δεν του λείπει τίποτα. Άλλωστε, όλο το μενού είναι «μαζεμένο» στη διακριτική οθόνη αφής, στο κέντρο του ταμπλό. Τα δε κόκκινα πατάκια και οι χρωμιωμένες λεπτομέρειες (πεντάλ, λεβιές) συμπληρώνουν  την εικόνα.
 


 Φαίνεται σπαρτιάτικο, αλλά δεν είναι

Αρκετά όμως με το φαίνεσθαι. Πώς είναι στην πραγματικότητα, το πιο σκληροπυρηνικό 208 GTI;
 


            Οι βελτιώσεις
 

Η Peugeot Sport επέλεξε να μην «ξεζουμίσει» τον 1,6 THP (τον οποίο έχουμε δει να διαθέτει ως και το εξωφρενικό νούμερο των 270 ίππων) και να αυξήσει την ιπποδύναμη στο διόλου τυχαίο νούμερο των 208 ίππων. Παράλληλα, αύξησε τη ροπή στα 30,6 kgm από 28 του «νορμάλ» GTI, ενώ πέτυχε και μείωση των εκπομπών ρύπων στα 125 από 145 g/km.
 


Οι μηχανικοί της Peugeot Sport κόντυναν τις σχέσεις στο εξάρι κιβώτιο, φόρεσαν ένα ελεγχόμενο διαφορικό Torsen, τοποθέτησαν σκληρότερα ελατήρια που χαμήλωσαν το αμάξωμα κατά 1 πόντο, ενώ επανασχεδίασαν εκ του μηδενός τη γεωμετρία της ανάρτησης.
 


Εκτός από τα ελατήρια, διαφορετικά είναι και τα αμορτισέρ. Έτσι, πλέον το εμπρός μετατρόχιο έχει αυξηθεί κατά 2,2 πόντους, ενώ το πίσω κατά 1,6. Οι μηχανικοί της Peugeot Sport άλλαξαν και τη γωνία κάμπερ και αύξησαν το πλάτος τους κατά μισή ίντσα. Διαφορετικές είναι και οι αντιστρεπτικές και μάλιστα η εμπρός τώρα, είναι πιο λεπτή από του 208 GTI.
 

Εντελώς διαφορετικό είναι και το σύστημα πέδησης, με το φρενάρισμα να έχουν αναλάβει οι 4πίστονες δαγκάνες της Brembo που συνδυάζονται με δίσκους διαμέτρου 323 mm, έναντι 308 του «απλού» GTI. Το πάτημα στο δρόμο έχουν αναλάβει ελαστικά Michelin Pilot Super Sport, διαστάσεων 205/40 ZR18.
 

           Στο δρόμο
 

Στη θεωρία, λοιπόν, είναι σαν να πήρες ένα 208 GTI και πλήρωσες ένα σκασμό λεφτά στον κορυφαίο για το «λιοντάρι» σου βελτιωτικό οίκο, ώστε να το βελτιώσεις ουσιαστικά (σ.σ. βελτίωση, δεν είναι η αύξηση της ιπποδύναμης, αλλά η εξάλειψη αδύναμων σημείων και η ισχυροποίηση αυτών που υπερέχει, κυρίως στην οδική συμπεριφορά). Στην πράξη, πώς είναι; 

Με την πρώτη βόλτα, το γαλλάκι αυτό είναι ικανό να σε κάνει να φωνάξεις “vive la France”. Όταν συνηθίσεις το κόκπιτ του και βρεις τη θέση σου στο μπάκετ, αρχίζει το... πάρτυ. Γυρνάς το κλειδί και η καμπίνα γεμίζει με τον μπάσο ήχο που παράγει η εξάτμιση. Κουμπώνεις πρώτη και ξεκινάς.
 

Αυτό το Peugeot, δεν είναι για τον οποιοδήποτε τυχαίο, για τον επιδειξία. Είναι για τον γνώστη, γι’ αυτόν που θέλει να «στίψει» το αυτοκίνητό του σε μια στριφτερή διαδρομή, που θέλει να εξερευνήσει τα όριά του (πάντα στην πίστα, με ασφάλεια, παιδιά!), να παλέψει με τα καπρίτσια του οχήματός του, να το νιώσει προέκτασή του. Αυτό είναι ικανό να σου χαρίσει το συγκεκριμένο 208, που είναι ουσιαστικά, ένα rally machine δρόμου.
 


 Στο ατέλειωτο γκρίζο της πόλης, το 208 GTI by Peugeot Sport καταφέρνει να ξεχωρίζει

Σκληρό, αδιαφορεί για οποιαδήποτε άνεση στην κίνηση και συμπεριφέρεται σαν καπριτσιόζα καλλονή που ξέρει πως, ό,τι κι αν σου κάνει, εσύ το απολαμβάνεις. Στην επιτάχυνση, τα Michelin γραπώνουν την άσφαλτο και, με τις ελάχιστες διακοπές που κάνεις για να ανεβάσεις σχέση στο ακριβές κιβώτιο, ανεβάζει χιλιόμετρα σαν παλαβό. Λόγω του χαμηλού του βάρους –περίπου 1.100 κιλά- ακόμα και στα πολλά χιλιόμετρα, ο 16άρης κινητήρας δεν κρεμάει.
 

Μέχρι την ώρα που φτάνεις στην αρχή της στριφτερής διαδρομής σου. Ελάχιστα πριν από την είσοδο της πρώτης καμπής, πλακώνεσαι στα φρένα. Τα Brembo αρπάζουν με βία το αμάξωμα και επιβραδύνουν όσο ακριβώς θέλεις. Κατέβασμα, παράλληλα, στο ακριβές κιβώτιο, σημαδεύεις το apex και πατάς. Ο THP ουρλιάζει μέχρι περίπου τις 7.000 και το 208 επιταχύνει σαν τρελό βγαίνοντας από τη στροφή, όπου αλλάζεις, για να ξεχυθείς εμπρός, μέχρι την επόμενη. Ξανά και ξανά, μέχρι να τελειώσει το καύσιμο.
 

Αυτό το 208, όπως κάθε Peugeot που σέβεται τον εαυτό του, έχει την τάση να διώχνει την ουρά με το άφημα του γκαζιού, γεγονός που, για τον έμπειρο αποτελεί βοήθεια στο να χαράξει τις γραμμές του υπό συνθήκες. Ο άπειρος, που θα τολμήσει να πιέσει μετά τα όρια το «πολεμικό» μηχάνημα, ιδιαίτερα δε αν δεν έχει φροντίσει να ζεστάνει τα λάστιχά του, θα φάει ένα μεγαλοπρεπές χαστούκι στην ουρά του (τετ α κε). 
Αυτό το 208 είναι λοιπόν ένα καθαρόαιμο Peugeot, άξιο της ιστορίας των «λιονταριών» που αδιαφορεί για τον επιδειξία και τον ημιμαθή. Απευθύνεται στον γνώστη, τον αυθεντικό εραστή της οδήγησης και των συγκινήσεων. Διόλου τυχαία, στην επιτάχυνση, υπολείπεται –και μάλιστα ελάχιστα, στο σημείο του ασυναίσθητου- του δίλιτρου Mini Cooper S, όμως είναι μπροστά των ανταγωνιστών του Opel Corsa OPC Performance, Ford Fiesta ST, VW Polo GTI.
 

Και, επειδή γι’ αυτή την καθαρόαιμη κατασκευή η βαθμολογία των 7 στα 10 δεν μπορεί να πει πολλά, ίσως να μιλά από μόνο του το γεγονός (γιατί περί γεγονότος πρόκειται) ότι αποφάσισα πως το Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport θα είναι το επόμενό μου αυτοκίνητο. Σύντομα. Πολύ σύντομα.