Είναι αυτό το ασφαλέστερο αυτοκίνητο ever;

ΗVolvo, το έχουμε πει και θα το λέμε, περνά τηνπιο χρυσή περίοδο της ιστορίας της. Μετά από το XC90 και το S90, παρουσιάζει τονέο XC60, ταράζοντας τα νερά της κατηγορίας και, περηφανευόμενη ότι “είναι ίσως το ασφαλέστερο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ“. Το πολυαναμενόμενο SUV της σουηδικής φίρμαςαναμένεται τον Ιούλιο στη χώρα μας και οιτιμές του θα ανακοινωθούν τοεπόμενο δεκαπενθήμερο. Τι το ξεχωριστό έχει λοιπόν αυτό το Volvo;

Το XC60, το πρώτο σε πωλήσεις premium SUV της μεσαίας κατηγορίας στην Ευρώπη, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να έχουν διατεθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% των συνολικών πωλήσεων της Volvo σε όλο τον κόσμο. Όχι τυχαία λοιπόν, η σουηδική εταιρεία έριξε όλο της το βάρος στην εξέλιξή του και το αφεντικό της Volvo Cars, Håkan Samuelsson, δηλώνει περήφανος για το αποτέλεσμα:

«Διαθέτουμε μια πολύ ισχυρή παράδοση στο σχεδιασμό όμορφων και δυναμικών SUV, που παράλληλα προσφέρουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Το Νέο XC60 δεν αποτελεί εξαίρεση. Είναι ένα τέλειο αυτοκίνητο για το σημερινό ενεργό τρόπο ζωής και αποτελεί το επόμενο βήμα στη στρατηγική ανάπτυξης της μάρκας».

Ποιες νέες τεχνολογίες ενσωματώνει λοιπόν το XC60 επάνω του; Σε ό,τι αφορά την άνεση και την ασφάλεια, τρείς είναι οι νέες τεχνολογίες τις οποίες συναντάμε στον βασικό του εξοπλισμό. Κοινό τους χαρακτηριστικό, η ενεργή υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης. Τα τρία νέα συστήματα ασφάλειας έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να παρέχουν αυτόματη υποβοήθηση στο τιμόνι και δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό για ακόμα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου, προκειμένου να αποφύγει πιθανές επικείμενες συγκρούσεις.

Η διευθύντρια του Volvo Cars Safety Centre, Malin Ekholm, εξηγεί ότι αυτά τα συστήματα, “συνιστούν ξεκάθαρα βήματα στη πορεία μας προς τα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα. Το Νέο XC60 επωφελείται από όλη την τεχνολογία ασφάλειας που έχουμε λανσάρει στη Σειρά 90, διαθέτει για παράδειγμα την τεχνολογία αποφυγής εκτροπής από το δρόμο και την τεχνολογία για αποφυγή συγκρούσεων σε διασταύρωση με αντίθετα ερχόμενα αυτοκίνητα. Αλλά το Νέο XC60 πάει ένα βήμα πιο μπροστά. Πρόκειται για μία επιλογή που εναρμονίζεται απόλυτα με τη στρατηγική μας προσέγγιση να αναπτύσσουμε συστήματα που αναβαθμίζουν την οδική ασφάλεια σε πραγματικές οδικές συνθήκες. Το όραμά μας, εκφρασμένο και ως Vision 2020 (Όραμα 2020), είναι μέχρι το 2020 να έχουμε όλη την απαιτούμενη τεχνολογία ώστε να μην υπάρχει απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός σε οποιοδήποτε ατύχημα εμπλέκεται ένα μοντέλο Volvo“..

Το πρωτοποριακό σύστημα αποφυγής συγκρούσεων City Safety, που πρώτη η Volvo παρουσίασε στην αυτοκινητοβιομηχανία στο XC60 πρώτης γενιάς και λειτουργεί τόσο στη διάρκεια της ημέρας όσο και τη νύχτα, ενεργό πλέον για σχετική διαφορά ταχύτητας έως 60 χλμ./ώρα, συνοδεύεται τώρα από υποβοήθηση τιμονιού. Το αυτοκίνητο παρέχει ενεργή υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης, προκειμένου να βοηθήσει τον οδηγό να αποφύγει άλλο όχημα, δικυκλιστές, πεζούς, μεγάλα ζώα ή ένα εμπόδιο που βρίσκεται μπροστά του ενώ παράλληλα προετοιμάζει τις ζώνες ασφαλείας και τα φρένα για αυτόματη πέδηση αν ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα. Η υποβοήθηση του τιμονιού στο νέο σύστημα λειτουργεί για ταχύτητες μεταξύ 50 και 100 χλμ./ώρα.

Ένα επιπλέον νέο σύστημα ασφάλειας είναι το Oncoming Lane Mitigation (Σύστημα Αποφυγής Οδήγησης στο Αντίθετο Ρεύμα), το οποίο χρησιμοποιεί την υποβοήθηση τιμονιού για να συμβάλει στην αποτροπή των μετωπικών συγκρούσεων. Το σύστημα αυτό βοηθά τους οδηγούς να αποφύγουν συγκρούσεις με αντίθετα ερχόμενα οχήματα. Το σύστημα προειδοποιεί τον οδηγό όταν αυτός κινείται ακούσια έξω από τη λωρίδα του και στο αντίθετο ρεύμα, παρέχοντάς του στη συνέχεια αυτόματη υποβοήθηση στο τιμόνι, ώστε να τον οδηγήσει πίσω στη σωστή λωρίδα κυκλοφορίας και έξω από την τροχιά κάποιου αντίθετα ερχόμενου οχήματος. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι ενεργό για ταχύτητες ανάμεσα στα 60 και τα 140 χλμ./ ώρα.

Η υποβοήθηση τιμονιού πλέον εφαρμόζεται και στη νέα γενιά του BLIS, του γνωστού συστήματος επιτήρησης τυφλών σημείων, το οποίο επίσης επωφελείται από τη λειτουργία της υποβοήθησης τιμονιού για να μειωθεί το ενδεχόμενο συγκρούσεων σε περιπτώσεις αλλαγής λωρίδας. Αν ανιχνευθεί κίνδυνος από επερχόμενο άλλο όχημα πίσω από το Νέο XC60, το BLIS πλέον λειτουργεί ανακατευθύνοντας το αυτοκίνητο πίσω στη λωρίδα του.

Ως προαιρετική επιλογή στον εξοπλισμό του Νέου XC60 θα προσφέρεται επίσης το Pilot Assist, το προηγμένο σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης της Volvo, ενεργό σε δρόμους με καλή σήμανση και μέχρι τα 130 km/h.

Η πλατφόρμα

Το πάτωμα του Volvo XC60 T8 Twin Engine με τους 403 ίππους

Και το Νέο Volvo XC60, όπως και τα μοντέλα της Σειράς 90, έχει σχεδιαστεί, εξελιχθεί και κατασκευαστεί αποκλειστικά και στο σύνολό του από τη Volvo. Είναι χτισμένο πάνω στη νέα Μεταβλητή Αρχιτεκτονική Προϊόντος (Scalable Product Architecture – SPA), η οποία προσφέρει τεράστιες δυνατότητες ευελιξίας, εξέλιξης και οικονομίας κλίμακας στη σουηδική μάρκα και στην οποία θα βασιστούν όλα τα μελλοντικά μεγάλα μοντέλα της Volvo. Το πιο σημαντικό, ίσως, το ότι η SPA προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση και την υβριδική τεχνολογία. Το Νέο XC60 προσφέρεται – ήδη από το λανσάρισμά του – και σε Twin Engine υβριδική έκδοση.

Οι κινητήρες

Το Νέο XC60 διατίθεται σε βενζινοκίνητες και πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, αποκλειστικά με τους γνωστούς, δίλιτρους τετρακύλινδρους κινητήρες Drive-E, που διακρίνονται για τις κορυφαίες επιδόσεις και την πολύ χαμηλή κατανάλωση, με ισχύ που ξεκινά από τους 190 και φτάνει τους 407 ίππους, στην Τ8 Twin Engine υβριδική έκδοση!Όλες οι εκδόσεις συνδυάζονται με το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, γνωστό από την ευρεία χρήση του στα μοντέλα της Σειράς 90 και που ανήκει στο βασικό εξοπλισμό του Νέου XC60.

Οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις είναι διαθέσιμες σε δύο επίπεδα ισχύος, με 190 (έκδοση D4) ή 235 (έκδοση D5) ίππους. Και στο Νέο XC60 oι δίλιτροι πετρελαιοκινητήρες της οικογένειας Drive-E διαθέτουν τη γνωστή από τη Σειρά 90 πατέντα της Volvo, την PowerPulse. Πρόκειται για μία πρωτοποριακή υλοποίηση η οποία εξασφαλίζει άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού χωρίς την παραμικρή υστέρηση που συχνά διακρίνει τους diesel turbo κινητήρες. Το PowerPulse λειτουργεί διοχετεύοντας αέρα υπό πίεση, από το φίλτρο αέρα, μέσω ενός κομπρέσσορα, σε ένα δοχείο όγκου δύο λίτρων. Όταν ο οδηγός θελήσει να επιταχύνει είτε από στάση είτε από χαμηλές στροφές, ο υπό πίεση αποθηκευμένος αέρας διοχετεύεται μέσω βαλβίδας στην πολλαπλή εξαγωγής για να τροφοδοτήσει το turbo. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μία άμεση και υψηλή παροχή ισχύος. Ο αέρας στο δοχείο αποθήκευσης ανατροφοδοτείται αυτόματα και η διαθεσιμότητα είναι συνεχής. Η πατέντα αυτή εξασφαλίζει στο Νέο XC60 εντυπωσιακές τιμές επιτάχυνσης.

Όσον αφορά στις βενζινοκίνητες εκδόσεις, η χρήση μηχανικού υπερσυμπιεστή (λειτουργία έως τις 3.500 rpm) και turbo (λειτουργία σε όλο το εύρος στροφών) εξασφαλίζει περίσσεια ισχύος με άμεση απόκριση και εξαιρετικά χαρακτηριστικά λειτουργίας. Διαθέσιμες οι εκδόσεις Τ5 με 254 ίππους και Τ6 με 320 ίππους.

Όλες οι εκδόσεις είναι τετρακίνητες ενώ στις αρχές της επόμενης χρονιάς οι D4 και Τ5 εκδόσεις θα είναι διαθέσιμες και ως προσθιοκίνητες.

Διαθέσιμη θα είναι επίσης στην αγορά και η plug-in Τ8 Twin Engine AWD υβριδική έκδοση, με συνδυαστική ισχύ 407 ίππων. Ο συνδυασμός βενζινοκινητήρα 320 ίππων και ηλεκτροκινητήρα θα προσφέρει επιτάχυνση 0-100 σε χλμ./ώρα σε 5,3 δευτερόλεπτα, ροπή 640 Nm (περίπου 65,3 χιλιογραμμόμετρα), μόλις 49 γρμ. εκπομπές CO2 και αυτονομία με αμιγώς ηλεκτροκίνηση σχεδόν 45 χιλιομέτρων.

Driving Dynamics
Ο στόχος των μηχανικών ήταν εξαρχής ένας και απλός: η δημιουργία του κορυφαίου SUV της κατηγορίας, με εντυπωσιακή πολυτέλεια και άπλετους χώρους, με τον οδηγό να κάθεται – τυπικά για την κατηγορία – σχετικά ψηλά αλλά να εμπνέεται από το ίδιο το αυτοκίνητο για δυναμική οδήγηση. Το μότο των μηχανικών στην εξέλιξη του μεγαλύτερου XC90 ήταν Relaxed Confidence (σε ελεύθερη απόδοση χαλαρωτική αυτοπεποίθηση), με στόχο να υπογραμμίσει την άνεση και τον έλεγχο, δύο βασικά στοιχεία στον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο οδηγός το αυτοκίνητο. Στο Νέο XC60 το μότο αυτό έχει εξελιχθεί σε Inspired Confidence (εμπνευσμένη αυτοπεποίθηση, σε επίσης ελεύθερη απόδοση), όπου πλέον η έμφαση δίνεται στον έλεγχο σε συνδυασμό με την έμπνευση για πιο συμμετοχική οδήγηση. 

Όσον αφορά στην ανάρτηση, οι λύσεις που έχουν υιοθετηθεί είναι διπλά ψαλίδια εμπρός ενώ πίσω ακολουθείται η επιτυχημένη υλοποίηση που παρουσιάστηκε στο XC90, με προηγμένη μορφή πολλαπλών συνδέσμων με ένα επιπλέον δομικό στοιχείο για καλύτερη συμπεριφορά, σε συνδυασμό με εγκάρσιο ελαστικό έλασμα από σύνθετα υλικά, σε ρόλο ελατηρίου, για μέγιστη εκμετάλλευση χώρου.

Οι δυνατότητες που προσφέρει η SPA σε συνδυασμό με τα κινητήρια συστήματα Drive-E αλλά και την καλά μελετημένη και εξελιγμένη ανάρτηση, χαρίζουν στο Νέο XC60 ένα δυναμικό «πάτημα» με κορυφαία ποιότητα κύλισης και εξαιρετική ακαμψία, εξασφαλίζουν απουσία τριγμών και κραδασμών ενώ ο οδηγός νιώθει απόλυτο έλεγχο χάρη και στο μεγάλο βαθμό πληροφόρησης από το τιμόνι. Παράλληλα, οι πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης προσφέρουν στον οδηγό την ευκαιρία να προσαρμόσει απόλυτα το αυτοκίνητο στο προσωπικό του οδηγικό στυλ.

Και στο Νέο XC60 το σύστημα διασύνδεσης οδηγού και αυτοκινήτου γίνεται μέσω του ‘Sensus’. Χρησιμοποιούνται τελευταίας τεχνολογίας οθόνη αφής και λογισμικό, όπως έγιναν ευρέως γνωστά από τη Σειρά 90, που επιτρέπουν στον οδηγό να οικοδομήσει άμεσα μια ενστικτώδη κατανόηση της φιλοσοφίας λειτουργίας του συστήματος, της θέσης που βρίσκονται τα χειριστήρια και του τρόπου με τον οποίο μπορεί να τα χειρίζεται.

Η οθόνη αφής αντικαθιστά το συμβατικό σύνολο κουμπιών και χειριστηρίων στην κεντρική κονσόλα με έναν κομψό πίνακα ελέγχου. Αυτή η οθόνη διασυνδέεται με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων εμπρός από τον οδηγό, ενώ ζωτικές πληροφορίες προβάλλονται στο κάτω μέρος του παρμπρίζ με το σύστημα Head-Up Display. Το σύστημα ελέγχου περιλαμβάνει επίσης χειριστήρια πάνω στο τιμόνι και δυνατότητα λειτουργίας με φωνητικές εντολές.