Σκάνδαλο μαμούθ με ελαττωματικά μέταλλα αυτοκινήτων

Γιγαντιαίων διαστάσεων είναι το σκάνδαλο με την ιαπωνική μεταλλοβιομηχανία Kobe Steel να παραδέχεται ότι πλαστογράφησε τα στοιχεία για τις αντοχές μετάλλων που χρησιμοποιούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία και τις κατασκευές αεροσκαφών και τρένων. Σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα, ήδη οι Honda, Subaru και η Toyota αναφέρουν ότι χρησιμοποίησαν τα αμφιβόλου ποιότητας μέταλλα (αλουμίνιο και χαλκό) στα αυτοκίνητά τους, η Mazda επιβεβαίωσε ότι χρησιμοποίησε αλουμίνιο από την Kobe, ενώ οι Suzuki, Nissan και Mitsubishi ερευνούν εάν τα δικά τους οχήματα επηρεάζονται από το σκάνδαλο, το οποίο ενδέχεται να οδηγήσει στη μεγαλύτερη ανάκληση όλων των εποχών. Η εταιρεία, συνεργάζεται, εκτός από τις παραπάνω και με τις Ford, General Motors.
Η Kobe Steel παραδέχθηκε ότι το προσωπικό της χρησιμοποιούσε ψεύτικα στοιχεία για την αντοχή του αλουμινίου και των άλλων μετάλλων που παρέδωσε σε περισσότερους από 200 πελάτες της, ενώ η μέθοδος που χρησιμοποιείτο για να εξαπατά τους αγοραστές –μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας- έκανε τα μέταλλα να μοιάζουν –και οπτικά- σαν να ικανοποιούν τα στάνταρ ποιότητας των πελατών της.
Η πλαστογράφηση των στοιχείων για την ανθεκτικότητα των μετάλλων βρέθηκε και στα τέσσερα εργοστάσια της Kobe στην Ιαπωνία και, η επιτροπή που ερευνά το θέμα και της οποίας ηγείται ο CEO της εταιρείας, Hiroya Kawasaki, έχει στοιχεία ότι η απάτη ήταν συστηματική και χρονολογείται για κάποια από τα μέταλλα, ακόμα και δέκα χρόνια πίσω, όπως δήλωσε ο executive αντιπρόεδρος της Kobe Steel, Naoto Umehara. Το σκάνδαλο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν αφορά μόνο την αντοχή των μετάλλων αυτών καθεαυτών σε συνθήκες πίεσης, αλλά ακόμα και στον χρόνο ή και τις καιρικές συνθήκες.
Η Toyota ανακοίνωσε ότι βρήκε υλικά της Kobe Steel, για τα οποία ο προμηθευτής πλαστογράφησε τα στοιχεία, σε καπό, πόρτες και περιφερειακά σημεία αυτοκινήτων της. «Εργαζόμαστε ταχύτατα για να ταυτοποιήσουμε τα μοντέλα μας τα οποία μπορεί να εμπλέκονται σε αυτή την υπόθεση και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν», σχολίασε ο εκπρόσωπος της Toyota, Takashi Ogawa, συμπληρώνοντας ότι «αναγνωρίζουμε πως η αθέτηση των όρων συνεργασίας από την πλευρά του προμηθευτή είναι τεράστιο ζήτημα».
Η Honda επίσης ανακοίνωσε ότι χρησιμοποίησε τα αμφιλεγόμενα υλικά της Kobe Steel σε πόρτες και καπό αυτοκινήτων της, ενώ η Mazda Motor Corp. επιβεβαίωσε ότι χρησιμοποιεί αλουμίνιο από την εταιρεία.

Και ενώ οι Suzuki Motor Corp. και Mitsubishi Motors Corp. δήλωσαν πως ερευνούν εάν επηρεάζονται αυτοκίνητά τους από το σκάνδαλο, η Subaru δήλωσε πως θα ερευνήσει εάν το αλουμίνιο που χρησιμοποίησε στα αυτοκίνητά της επηρεάζει την ασφάλεια των επιβατών. Επίσης χρησιμοποίησε αλουμίνιο από την εταιρεία για την κατασκευή φτερών τα οποία προμηθεύει για μαχητικά αεροσκάφη της Ιαπωνικής Πολεμικής Αεροπορίας και αεροσκάφη της Boeing Co., όπως το Boeing Dreamliner. Ομοίως και η Mitsubishi Heavy Industries Ltd. η οποία χρησιμοποίησε το αμφιβόλου ποιότητας αλουμίνιο σε μαχητικά και πυραύλους της Ιαπωνίας. Η Nissan αναφέρει ότι θα ερευνήσει εάν το μέταλλο που χρησιμοποιήθηκε επηρεάζει την ασφάλεια των οχημάτων της.

Με την ιαπωνική κυβέρνηση να καλεί την Kobe Steel να «επανακτήσει την εκτίμηση όχι μόνο της βιομηχανίας, αλλά ολόκληρης της κοινωνίας», η εταιρεία (η οποία ανακάλυψε την απάτη σε φορτία που έστειλε από τον Σεπτέμβριο του 2016, ως τον Αύγουστο του 2017) δεν αποκλείεται να κληθεί να αναλάβει το κόστος, όχι μόνο της αντικατάστασης των προϊόντων που παρέδωσε, αλλά και της ανάκλησης των προϊόντων που επηρεάζονται. Προς το παρόν, τόσο η Kobe, όσο και οι πελάτες της, αναφέρουν πως δεν έχουν υπάρξει περιστατικά και αναφορές για ζητήματα ασφαλείας από τα μέταλλα με τα ψεύτικα στοιχεία.


Tip: Για την αποφυγή παρεξηγήσεων, ο όρος "ελαττωματικά" στον τίτλο, χρησιμοποιείται (για τον ευνόητο λόγο της οικονομίας λέξεων) για να περιγράψει μέταλλα τα οποία εσκεμμένα ήταν κατώτερα από τις προδιαγραφές που έθεταν στον προμηθευτή τους οι εταιρίες- πελάτες. Αυτό, δεν σημαίνει κατ' ανάγκη ότι επηρέασαν άμεσα την ασφάλεια ή την ποιότητα των προϊόντων. Αυτό, άλλωστε, θα το ανακαλύψουν η Δικαιοσύνη και οι ίδιες οι εταιρίες που εμπλέκονται στην υπόθεση.