Το όραμα της Volvo χωρίς… τιμόνι

Φαντάσου έναν κόσμο, στον οποίο θα βγαίνεις από την πόρτα του σπιτιού σου, θα μπαίνεις στο αυτοκίνητο και θα φεύγεις για το μακρινό ταξίδι που έχεις προγραμματίσει χωρίς κανένα άγχος. Στη διαδρομή, όπου θα οδηγεί μόνο του το αυτοκίνητο, θα μπορείς να φας, να δουλέψεις ή να περιπλανηθείς στο Διαδίκτυο, καθισμένος αναπαυτικά στην πολυθρόνα σου, ή να ξαπλώσεις και να κοιμηθείς. Κι όλα αυτά, χωρίς να μεσολαβούν διαδρομές από και προς το αεροδρόμιο, έλεγχοι ασφαλείας, ατελείωτες ώρες στην αναμονή, συνωστισμός στις ουρές και οι θορυβώδεις, στενάχωρες καμπίνες των αεροπλάνων. 

Ηλεκτρικό και αυτόνομο, με 4 χρήσεις: Καμπίνα ύπνου, κινητό γραφείο, καθιστικό και χώρος ψυχαγωγίας, αυτό το concept είναι ένα όραμα για το πώς μπορούν να είναι τα ταξίδια στο μέλλον. Και, ενδεχομένως, να είναι ένας αναπάντεχος ανταγωνιστής των αεροπορικών μεταφορών, αφού είναι ελκυστικότερο από το αεροπλάνο σε εγχώριες μετακινήσεις. 

Αυτό ακριβώς το όραμα για το μέλλον του αυτόνομου ταξιδιού αποκαλύπτει σήμερα η Volvo Cars με το Volvo 360c concept, ένα μέλλον αυτόνομο, ηλεκτρικό, συνδεδεμένο και ασφαλές. 


Η βάση για το 360c είναι ένα πλήρως αυτόνομο, πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο που δεν οδηγείται από άνθρωπο. Το πρωτότυπο εκμεταλλεύεται στο έπακρο την ελευθερία σχεδιασμού που δημιουργείται από την απουσία τιμονιού και κινητήρα εσωτερικής καύσης, κάτι που δίνει τη δυνατότητα εφαρμογής νέων ιδεών για τη διάταξη των καθισμάτων των επιβατών σε σειρές των δύο ή των τριών. Το 360c παρουσιάζει τέσσερις πιθανές χρήσεις των αυτόνομων οχημάτων – ένα περιβάλλον για ύπνο, κινητό γραφείο, καθιστικό και χώρο ψυχαγωγίας – οι οποίες στο σύνολό τους αποτελούν νέες ιδέες για τον τρόπο που ταξιδεύουν οι άνθρωποι.

“Στα χρόνια που έρχονται, η επιχειρηματική δραστηριότητα θα αλλάξει και η Volvo οφείλει να παίξει ηγετικό ρόλο στις αλλαγές που θα σημειωθούν στον κλάδο μας”, λέει ο Håkan Samuelsson, Πρόεδρος και CEO της Volvo Cars. “Η αυτόνομη οδήγηση θα μας επιτρέψει να πραγματοποιήσουμε το επόμενο μεγάλο βήμα στην ασφάλεια, ανοίγει όμως και νέα συναρπαστικά επιχειρηματικά μοντέλα και επιτρέπει στους καταναλωτές να περνούν το χρόνο τους στο αυτοκίνητο κάνοντας αυτό ακριβώς που θέλουν”.

Το 360c μπορεί να αποτελέσει έναν προσοδοφόρο ανταγωνιστή στις σύντομες πτήσεις, τομέα που αποτιμάται σε πολλά δισεκατομμύρια δολάρια. Ιδιαίτερα οι πιο μικρές διαδρομές, όπου η απόσταση ανάμεσα στην αφετηρία και τον προορισμό είναι περίπου 300 χιλιόμετρα, είναι ένα πεδίο που θέτει υποψηφιότητα για επαναστατικές αλλαγές χάρη σε αυτόν τον εναλλακτικό τρόπο ταξιδιού.

Για παράδειγμα, σε αρκετές πτήσεις εντός των Ηνωμένων Πολιτειών όπου παρατηρείται συνωστισμός, όπως η γραμμή Νέας Υόρκης – Ουάσινγκτον, εκτιμάται ότι το ταξίδι με αεροπλάνο είναι πιο χρονοβόρο από το ταξίδι με αυτοκίνητο, όταν ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η διαδρομή προς το αεροδρόμιο, οι έλεγχοι ασφαλείας και οι χρόνοι αναμονής. Ένα αυτόνομο όχημα που παραλαμβάνει τον επιβάτη από το σπίτι του για ένα ταξίδι “πόρτα – πόρτα” θα ήταν ελκυστική επιλογή και σε σύγκριση με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το λεωφορείο και το τρένο.

Το 360c ανοίγει επίσης μια συζήτηση για τις μεγάλες ευκαιρίες που δημιουργεί η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης στην οδική ασφάλεια, οδηγώντας σε σημαντικές βελτιώσεις, ανάλογες με την εφεύρεση της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων από τη Volvo, το 1959.

Με το 360c, η Volvo προτείνει ένα νέο παγκόσμιο πρότυπο για το πώς τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να επικοινωνούν με ασφάλεια με τους άλλους χρήστες του δρόμου. Καθώς η αυτόνομη τεχνολογία θα εφαρμοστεί σταδιακά, τα πλήρως αυτόνομα οχήματα χωρίς οδηγό θα κινούνται σε ένα μικτό περιβάλλον, όπου θα μοιράζονται το δρόμο με χρήστες συμβατικών οχημάτων. Σε αυτές τις κυκλοφοριακές συνθήκες, όπου δεν θα υπάρχει οπτική επαφή μεταξύ των οδηγών, ώστε να δηλώνουν ο ένας στον άλλον τις προθέσεις τους, είναι πολύ σημαντικό το πώς τα οχήματα θα επικοινωνούν μεταξύ τους.

Κατά την εξέλιξη του 360c, οι μηχανικοί ασφαλείας της Volvo αντιμετώπισαν αυτή την πρόκληση εξοπλίζοντας το πρωτότυπο με ένα σύστημα που περιλαμβάνει εξωτερικούς ήχους, χρώματα, οπτικά βοηθήματα και συνδυασμό όλων των παραπάνω, ώστε το αυτοκίνητο να επικοινωνεί τις προθέσεις του στους άλλους χρήστες του δρόμου. Η Volvo πιστεύει ότι αυτή η μέθοδος πρέπει να αποτελέσει πρότυπο για όλους τους κατασκευαστές αυτόνομων οχημάτων, ώστε όλοι οι χρήστες του δρόμου να επικοινωνούν εύκολα με τα αυτόνομα οχήματα.

Επιπλέον, οι ειδικοί της Volvo Cars εξέτασαν το πώς οι διαφορετικές θέσεις επιβατών μπορούν να επιδράσουν στην ασφάλεια. Όταν το 360c λειτουργεί ως περιβάλλον για ύπνο, μια ειδική κουβέρτα ασφαλείας παίζει το ρόλο ενός μελλοντικού συστήματος πρόσδεσης που δουλεύει όπως η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, με τη διαφορά ότι προσαρμόζεται σε ανθρώπους που ταξιδεύουν ξαπλωμένοι.

Το 360c είναι ένα πρώτο, απόλυτα συνειδητό βήμα προς μία ευρύτερη συζήτηση για τη δυνατότητα που έχει η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης να αλλάξει ριζικά την κοινωνία με πολλούς τρόπους.

“Τα πρωτότυπα αυτόνομα οχήματα τείνουν να κάνουν επίδειξη τεχνολογίας, αντί να εκφράσουν ένα όραμα για το πώς οι άνθρωποι μπορούν να τα χρησιμοποιούν”, δήλωσε ο Ρόμπιν Πέιτζ (Robin Page), Ανώτερος Αντιπρόεδρος Σχεδίασης της Volvo Cars. ” Όμως η Volvo είναι μία ανθρωποκεντρική εταιρεία. Εστιάζουμε στις καθημερινές ζωές των πελατών μας και στο πόσο μπορούμε να τις βελτιώσουμε. Το 360c είναι το επόμενο βήμα σε αυτή την προσέγγιση”.

Η αυτόνομη οδήγηση κάνει δυνατή την υλοποίηση πολλών σεναρίων που βελτιώνουν το μέλλον των μεταφορών και της ζωής των ανθρώπων, μετασχηματίζοντας τον αντιπαραγωγικό ή βαρετό χρόνο μετακίνησης σε χρήσιμα και απολαυστικά λεπτά ή ώρες στο δρόμο. Ένα αυτόνομο όχημα που έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει ως περιβάλλον γραφείου μπορεί να προσφέρεται σε συνδρομητική βάση ή να παρέχεται από τον εργοδότη στους εργαζόμενους.

Η πλήρως αυτόνομη και ηλεκτρική μετακίνηση προσφέρει επίσης περιβαλλοντικά οφέλη, όπως μικρότερη μόλυνση και μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και καλύτερη υγεία και βελτιωμένο τρόπο ζωής για όσους ζουν στις πόλεις. Δημιουργεί νέες δυνατότητες στην επιλογή κατοικίας, κάτι που μπορεί να αποσυμπιέσει τις τιμές των ακινήτων και να καταστήσει πιο προσιτή την απόκτηση σπιτιού. Η αύξηση του παραγωγικού χρόνου στη διάρκεια του ταξιδιού θα κάνει τους ανθρώπους να εξαρτώνται λιγότερο από την εγγύτητα της κατοικίας τους στον τόπο εργασίας τους.