Δοκιμάζουμε το Jeep Compass στα... αλώνια και τα σαλόνια

Με την είσοδο του Renegade στην αγορά, η Jeep πέτυχε τη μεγάλη επιστροφή σε μια εποχή, η οποία έμοιαζε... δύσκολη. Σε εποχές downsizing, αλλά και στις οποίες οι καταναλωτές τα θέλουν... όλα, με το Compass πάει ένα βήμα παραπέρα: Γιατί προσφέρει τη δυνατότητα εκτός δρόμου περιπέτειας που προσδοκάς από ένα Jeep, με την ικανότητα κίνησης ως καθημερινό αυτοκίνητο μιας οικογένειας και premium στοιχεία. 
Φωτογραφίες: JOHNFOX PHOTOGRAPHY

Από την εμφάνιση και μόνο, το Compass προϊδεάζει για το τι είναι: Ένα... μίνι Grand Cherokee. Τοποθετούμενο ανάμεσα στο Renegade και το Cherokee, αφού, με μήκος 4,394 μέτρα, είναι 14,6 εκατ. μακρύτερο από το Renegade και υιοθετεί μια διαφορετική σχεδιαστική προσέγγιση, καθώς ξεφεύγει από το boxy σχήμα και υιοθετεί αρκετά στοιχεία των μεγαλύτερων Jeep, συνδυάζοντας την off road εικόνα με τον πιο premium χαρακτήρα. Μπορεί όμως να τα καταφέρει τόσο καλά στα... σαλόνια και τα αλώνια; 

Το τετρακίνητο, δίλιτρο diesel της δοκιμής μας έχει ισορροπημένο χαρακτήρα. Στην άσφαλτο έχει εξαιρετική ποιότητα κυλισης, οι αναρτήσεις απορροφούν αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και η ηχομόνωση αφήνει τους ήχους του κινητήρα, αλλά και όποιων κραδασμών από τους κάκιστους ελληνικούς δρόμους, έξω από την καμπίνα. Έτσι, το ταξίδι, ή οι όποιες αστικές μετακινήσεις γίνονται άνετα και απροβλημάτιστα. 

To Compass τα πάει πολύ καλά και εκτός δρόμου

Όμως, πώς τα πάει εκτός δρόμου; Τηρουμένων των αναλογιών, το Compass μπορεί να γίνει ένας διασκεδαστικός... κυνηγός περιπέτειας. Με δεδομένο ότι δεν έχουμε στα χέρια μας την πιο extreme έκδοση του Compass, Trailhawk, που έχει απόσταση από το έδαφος 21,6 εκατοστά, αλλά ούτως ή άλλως 4WD, διαπιστώνουμε πως τα 19,5 εκατοστά του ύψους του, αλλά και οι γωνίες προσέγγισης και διαφυγής του, είναι μια καλή... εισαγωγή για την εκτός δρόμου περιπέτεια. 

Από εκεί και πέρα, έχεις ως "όπλο" την "έξυπνη" τετρακίνηση του Jeep, η οποία μπορεί να "διαβάζει" τις συνθήκες στις οποίες κινείται ο οδηγός και να απομπλέκει την μετάδοση στους πίσω τροχούς όταν δεν χρειάζεται ή την εμπλέκει σε δέκατα του δευτερολέπτου. Το Compass διαθέτει τα συστήματα μόνιμης τετρακίνησης «Jeep Active Drive» και «Jeep Active Drive Low» (με 20:1 crawl ratio) που γνωρίσαμε στο Renegade. 
Το Jeep νιώθει άνετα τόσο εντός, όσο και εκτός δρόμου 

Στην πράξη, τα ηλεκτρονικά του συστήματα προσομοιώνουν τη λειτουργία του μπλοκέ, παρέχοντας ανά πάσα στιγμή το 100% της διαθέσιμης ροπής στον τροχό που χρειάζεται. Αυτό, σε συνδυασμό με το σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain που προσφέρει 4 διαφορετικά προγράμματα (Auto, Snow, Sand, Mad και ένα επιπλέον, το Rock στο Trailhawk) βοηθά και τον άπειρο off roader να ζήσει λίγη από την περιπέτεια που ζουν οι λάτρεις της εκτός δρόμου οδήγησης.
  

Ακόμα και όταν κάνεις... ταρζανιές εκτός δρόμου, οι κραδασμοί που περνούν στο τιμόνι και γενικότερα στο εσωτερικό, είναι οι ελάχιστοι δυνατοί

Σε αυτό, μπορεί να προσθέσει κανείς και το ιδιαίτερα ανθεκτικό και άκαμπτο πλαίσιο (αποτελείται κατά 65% από χάλυβα υψηλής αντοχής), που σε αφήνει να δοκιμάζεις τις δυνάμεις του σε μια δύσκολη ανάβαση και να... ανοιγοκλείνεις την πόρτα του για να δεις πού θα πατήσεις (επειδή σε κάποια μοντέλα, αν είσαι σε... περίεργη γωνία, μπορεί να ανοίξεις την πόρτα και να μην ξανακλείσει- λόγω των στρεβλώσεων του πλαισίου). 

Στα θετικά του Compass πιστώνεται και το γεγονός ότι ο οδηγός και οι επιβάτες μπορούν να βγουν... ατσαλάκωτοι και ξεκούραστοι μετά από οποιουδήποτε είδους διαδρομή, καθώς ακόμα και σε σκληρό offroading οι κραδασμοί που περνούν τόσο στο τιμόνι οσο και γενικότερα στο σαλόνι, είναι οι ελάχιστοι δυνατοί. Ο δίλιτρος Multijet2 των 140 ίππων έχει αρκετή ροπή (350Nm) για να βγάλουν το Compass από δύσκολες καταστάσεις, αλλά και να το κινήσουν σβέλτα, ή και οικονομικά.
Πλήρης ο εξοπλισμός και εύχρηστο το εσωτερικό του Compass

Ο κινητήρας συνεργάζεται ιδανικά με το αυτόματο 9άρι κιβώτιο, το οποίο μπορεί να μην προσφέρεται για γρήγορες διαδρομές, όμως αλλάζει σωστά, δεν έχει ενοχλητικά λαγκαρίσματα, έχει καλό kickdown και, με τη σειρά του, συνεργάζεται άριστα με την τετρακίνηση. 
Η σκόνη (άμμος, για την ακρίβεια) είναι δική μας "πινελιά

Στο δρόμο, το Compass κινείται σαν... Grand Cherokee, με άριστη ηχομόνωση και ποιότητα κύλισης (η χροιά του πετρελαιοκινητήρα θα περάσει στο εσωτερικό μόνο αρκετά μετά από τις 3.000 σ.α.λ., πεδίο που ο οδηγός δεν θα χρειαστεί να "κυνηγήσει" με δεδομένο ότι η μέγιστη ροπή του προσφέρεται από τις 1.750 ως τις 3.000 στροφές), με τις αναρτήσεις να είναι αρκετά σφιχτές για να μην εμφανίζονται φαινόμενα "πλεύσης" στον αυτοκινητόδρομο και μεγάλες κλίσεις στις στροφές, αλλά και αρκετά μαλακές για να μην περνούν στο εσωτερικό οι ανωμαλίες του οδοστρώματος. 

Και στην πόλη; Το ευχάριστο εσωτερικό με τα δερμάτινα καθίσματα, την ευμεγέθη οθόνη αφής που συγκεντρώνει όλες τις λειτουργίες σε ένα εύχρηστο και γρήγορο μενού, το άριστο ηχοσύστημα, πρόστιθεται στην πολύ καλή ποιότητα κύλισης, την άριστη ηχομόνωση και την οικονομία καυσίμου (κινηθήκαμε από τα 7,7 ως τα 8,1 lt/100 km στη διάρκεια της δοκιμής), αλλά και το start/stop, κάνουν την κίνηση στον αστικό ιστό λιγότερο αγχωτική και αρκετά ευχάριστη. 

Σε συνδυασμό δε με το "μαζεμένο" του μέγεθος, αλλά και διάφορα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, όπως η οπίσθια κάμερα, η ειδοποίηση τυφλών σημείων και παρακολούθηση κάθετης κίνησης κατά το ξεπαρκάρισμα, το σύστημα προειδοποίησης κινδύνου σύγκρουσης, διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, το ενεργό cruise control, το ESC με σύστημα αποφυγής ανατροπής και πολλά ακόμα ανάμεσα στα 70 συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που "κουβαλάει" το Compass, κάνουν την κίνησή του... παιχνιδάκι. 

Στο ταμπλό με τα προσεγμένα μαλακά πλαστικά και την άριστη συναρμογή "βασιλεύει" (στο κέντρο) η ευμεγέθης οθόνη αφής 8,4 ιντσών, του U Connect, πλήρως συμβατό με Apple CarPlay και Android Auto, ενώ ο οδηγός έχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες μπροστά του, στον έγχρωμο επτάιντσο πίνακα οργάνων με τα ωραία γραφικά. Τα υπόλοιπα χειριστήρια είναι εργονομικά τοποθετημένα, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του κλιματισμού, αλλά και του διακόπτη του συστήματος τετρακίνησης. Η ορατότητα είναι άριστη προς όλες τις πλευρές, ενώ οι χώροι άφθονοι για μια οικογένεια και... βάλε (χώρος αποσκευών στα 438 λίτρα, ή 388 όταν υπάρχει ρεζέρβα).

Εν κατακλείδι, το νέο Compass είναι αυτό ακριβώς που θα έπρεπε να είναι: Ένα Jeep με τις ικανότητες και την ευελιξία του Renegade, αλλά με πιο "σαλονάτη" εμφάνιση και πιο premium χαρακτηριστικά, χωρίς όμως να χάνει την ικανότητα να γίνει "αλήτης". Και, αυτό ακριβώς το γεγονός, ότι το Compass καταφέρνει να δίνει τόσες πολλές απαντήσεις, συνδυαστικά, χωρίς να υστερεί κάπου και χωρίς να αλλοιώνει την ιστορία του για να γίνει ένα ακόμα "νερόβραστο" SUV, είναι ο λόγος για τον οποίο η Jeep κατάφερε, όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά και να σαρώνει σε πωλήσεις διεθνώς, σε εποχές που οι καταναλωτές απαιτούν τα πάντα από εσένα, ακόμα και αν έχεις, ουσιαστικά, ανακαλύψει μια κατηγορία που "διαφεντεύει" τις πωλήσεις, σε όλο τον κόσμο...


Tip: Το Jeep Compass της δοκιμής μας είναι "φορτωμένο" με όλο τον εξοπλισμό που θα μπορούσε να ζητήσει κανείς και είναι η δίλιτρη diesel, τετρακίνητη έκδοση με το αυτόματο 9άρι κιβώτιο, που έχει τιμή από 37.100 ευρώ. Διατίθεται και σε τετρακίνητο με 9άρι, με τον 1,4 Multiair2 βενζίνης των 170 ίππων, σε τιμή 36.900 ευρώ, αλλά και στις βασικές εκδόσεις των 1,4 Multiair2 με 140 ίππους και 1,6 Multijet2 των 120 ίππων από 25.900 και 29.700 ευρώ αντίστοιχα.  

Tip2: Ευχαριστούμε την Πανελλαδική Ομάδα Βοήθειας 4Χ4 που, ως φύλακες -άγγελοι, ήταν εκεί με τα τετράτροχα θηρία τους για να μας... ξελασπώσουν. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον Νάσο και τον Κώστα!