Όταν η Toyota και η Yamaha, δημιούργησαν το 2000GT

TopSpeed Retro car Sunday – Chapter: Toyota 2000GT

Το 2000GT, είναι απο πολλές απόψεις ένα halo car, τόσο για τη Toyota, όσο και για την ίδια την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι το πρώτο πραγματικό συλλεκτικό αυτοκίνητο απο την Ιαπωνία και κατά μία έννοια, το πρώτο τους supercar. Το 2000GT, αν και Toyota αυτό καθ’ αυτό, είναι στη πραγματικότητα ένα δημιούργημα της Yamaha, το οποίο αγόρασε και έβαλε στη παραγωγή η Toyota.

Τη δεκαετία του 1960, η Yamaha έκανε αρκετή δουλειά στο χώρο του αυτοκινήτου για διάφορους κατασκευαστές. Στη περίπτωση του 2000GT, δημιούργησε το πρώτο πρωτότυπο, το οποίο και παρουσίασε στη Nissan, η οποία βέβαια απέρριψε τη πρόταση τους για να μπει στη παραγωγή. Στη συνέχεια, η Yamaha στράφηκε προς την συντηριτική Toyota, η οποία ωστόσ, το αντιμετώπισε ως μία ευκαιρία, να δείξει στους ευρωπαίους ανταγωνιστές της, την ικανότητα της να παράγει και η ίδια ένα αυτοκίνητο sport χαρακτήρα, αντάξιο των δικών τους. Και κάπως έτσι, το 2000GT έγινε απο concept, αυτοκίνητο παραγωγής.

Design  

Ο σχεδιαστής της Toyota, Satoru Nozaki, που επιμελήθηκε το αρχικό σχέδιο της Yamaha, ενσωμάτωσε πολλά χαρακτηριστικά σχεδιαστικά στοιχεία των GT μοντέλων της δεκαετίας του 1960, με βασική πηγή έμπνευσης ωστόσο, να είναι η Jaguar E-Type. Το καλύγραμμο design του αμαξώματος, σε συνδυασμό με τα pop-up εμπρός φώτα, που συμπλήρωναν τα μεγάλα εμπρός φώτα, εκατέρωθεν της γρύλιας που έμοιαζε αρκετά σχεδιαστικά με αυτή του Sports 800, έδωσαν στο 2000GT, τη μοναδική σχεδιαστική του ταυτότητα. Οι προφυλακτήρες του, ήταν πολύ μικροί και το αυτοκίνητο αυτό καθ’ αυτό, εξαιρετικά χαμηλό, με το ψηλότερο σημείο του να έχει ύψος μόλις 1.16m.

Το εσωτερικό του, αν και λίγο στενόχωρο, ήταν αρκετά πολυτελές για τα δεδομένα της εποχής, με διάκοσμο απο ξύλο τριανταφυλλιάς στο ταμπλό και ραδιόφωνο με αυτόματη εύρεση σταθμών. Σε δοκιμή του, το περιοδικό Road & Track , δήλωσε εντυπωσιασμένο απο το εσωτερικό του 2000GT, είτε αν είσαι επιβάτης, είτε αν απλά το θαυμάζεις, όπως είπαν χαρακτηριστικά τότε.

Το 1969, το εμπρός μέρος του, επανασχεδιάστηκε ελαφρώς και τοποθετήθηκαν μικρότερα φώτα και διαφοροποιήθηκε και ο σχεδιασμός των φλας. Το πίσω φλας μεγάλωσαν και επιπλέον, η Toyota έκανε κάποιες αναβαθμίσεις και στο εσωτερικό, προκειμένου να ανανεώση την εικόνα του. Στα τελευταία αυτοκίνητα, τοποθετήθηκε κλιματισμός, ενώ υπάρχε και η δυνατότητα επιλογής ενός αυτόματου κιβωτίου.

Μηχανικά μέρη

Ο κινητήρας που αρχικά τοποθετήθηκε στο 2000GT, προήλθε απο το Crown sedan. Ήταν ένας δίλιτρος, εν σειρά εξακύλινδρος κινητήρας, τον οποίο τροποποίησε η Yamaha, τοποθετώντας μεταξύ άλλων, 3 2-barrel Mikuni – Solex 40 PHH καρμπυρατέρ, καθώς και μία ανασχεδιασμένη κεφαλή, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να αποδίδει 150 ίππους και 175Nm ροπή.

Κατασκευάστηκαν ωστόσο και εννιά MF-12 μοντέλα, τα οποία έφεραν τον 2Μ κινητήρα της Toyota, ο οποίος παρόλο που ήταν κατά 300 κ.εκ. μεγαλύτερος του συμβατικού, είχε ακριβώς την ίδια απόδοση σε ιπποδύναμη και ροπή.

Τα 2000GT, ήταν εφοδιασμένα με ένα μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων και υπήρχαν 3 επιλογές final drive. Αυτά με το 4.375 final drive, λέγεται οτι μπορούσαν να αναπτύξουν μία τελική ταχύτητα της τάξης των 217 χιλιομέτρων / ώρα και είχαν μέση κατανάλωση καυσίμου στα 7.6L / 100km.

Αξιοσημείωτο είναι πως τα 2000GT στο βασικό εξοπλισμό τους είχαν δισκόφρενα εμπρός και πίσω, καθώς και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Παραγωγή

Στο τριετή κύκλο παραγωγής του (1967 – 1970), μόλις 351 αντίτυπα του 2000GT κατασκευάστηκαν συνολικά, αριθμός εφάμηλος με αυτό των “εκλεκτών” ιταλικών supercar της εποχής. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Toyota και της Yamaha, κατασκευάστηκαν 233 MF10, 109 MF10L και 9 MF12L. Στην Αμερική, το 2000GT πωλούνταν στα 6800 δολάρια, τιμή πολύ υψηλότερη απο αυτή των Porsche εκείνης της περιόδου, με 90 αυτοκίνητα να πωλούνται συνολικά και τα υπόλοιπα να μοιράζονται σε περίπου ανάλογο αριθμό σε Ευρώπη και Ασία. Τα περισσότερα 2000GT, είναι είτε λευκά είτε κόκκινα.

Αγώνες

Το 2000GT συμμετείχε σε διάφορους αγώνες στην Ιαπωνία, ερχόμενο 3ο στο Ιαπωνικό Grand Prix του 1966 και 1ο στον αγώνα 1000 χιλιομέτρων στη πίστα Fuji, το 1967. Επιπλέον, απέσπασε μία σειρά διαφόρων ρεκόρ σε ένα τεστ αντοχής 72 ωρών της FIA, με αυτά να παραμένουν μέχρι και την είσοδο σους αγώνες, της 911R, την οποία η Porsche κατασκεύασε ειδικά, για να αποσπάσει απο το 2000GT αυτά τα ρεκόρ.

Το 1968, ο Carroll Shelby, έβαλε 3 2000GT να τρέξουν στην κατηγορία CP του πρωταθλήματος αυτοκινήτων παραγωγής SCCA. Αρχικά, ο Shelby αγόρασε τα 3 αυτοκίνητα τα οποία και συμμετείχαν στους αγώνες, καθώς και ένα 4ο, ως αντικατάστασης. Παρόλη την επιτυχία, τα 2000GT έτρεξαν για μόλις μία σεζόν. Έπειτα, 2 εξ’ αυτών παρέμειναν στις ΗΠΑ, ενώ το 3ο επέστρεψε στο μουσείο της Toyota, όπου και βρίσκεται μέχρι και σήμερα.

All in all

Το 2000GT, έχει αυτή τη μαγεία του halo car. Ενός αυτοκινήτου, το οποίο κατασκευάζεται απλά για να δείξει τι είναι μηχανολογικά και τεχνολογικά εφικτό, απο τη μεριά του εκάστοτε κατασκευαστή. Ωστόσο, είναι και ένα μοναδικής ομορφιάς, έργο τέχνης, με ένας άκρως διαχρονικό και αγέραστο στο πέρασμα του χρόνου σχεδιασμό. Μετά το 2000GT, η Toyota, πάλι με τη βοήθεια της Yamaha αλλά αυτή την φορά υπο την υλοποίηση του απο το luxury brand της, τη Lexus, μας έδειξε ξανά το 2009 τι είναι εφικτό, με το μοναδικό LFA. Η μαγεία του 2000GT, είναι παρόμοια με αυτή του LFA. Σπάνιο, διαφορετικό, μοναδικό και μέρος της αυτοκινητιστικής ιστορίας, με το δικό του “halo” τρόπο…

Φωτογραφικό υλικόhttp://www.desert-motors.com/