Enzo Ferrari. Η σημαντικότερη της Μεγάλης Πενταδας.

TopSpeed Retro Car Sunday - Chapter : Ferrari Enzo Ferrari


H Enzo Ferrari (όπως είναι το πλήρες ορθό όνομα της), είναι η 4η απο τις 5 Ferrari της Big 5 και για την ώρα, η τελευταία των modern classic. Η Enzo παράχθηκε σε 400 αντίτυπα, απο το 2002 μέχρι το 2004 και είναι το αυτοκίνητο - φόρος τιμής, στον ιδρυτή της εταιρείας, Enzo Ferrari. H Enzo, ήταν απο τα πρώτα αυτοκίνητα που μετέφεραν τη τεχνολογία της Formula 1, σε αυτοκίνητα δρόμου. Παραμένει επίσης, μία απο τις πλέον ποθητές Ferrari και αναπόσπαστο κομμάτι κάθε σοβαρής συλλογής Ferrari.

Εξέλιξη και Παραγωγή


Η Enzo, είναι σχεδιαστικό δημιούργημα του Ken Okuyama, του τότε επικεφαλή σχεδιασμού του Pininfarina, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, το 2002, όπου και ανακοινώθηκε η περιορισμένη παραγωγή της σε 399 αντίτυπα, με τιμή 659.330 δολάρια. Η εταιρεία απέστειλε προσκλήσεις για αγορά του αυτοκινήτου προσωπικά σε 399 επιλεγμένους πελάτες της, οι οποίοι είχαν αγοράσεις τις F40 και F50, με την Enzo να έχει γίνει sold out πριν κάν μπει στη παραγωγή.


Η παραγωγή ξεκίνησε το 2003 και ολοκληρώθηκε το 2004. Το 2004, κατασκευάστηκε η #400 Enzo, η οποία έγινε δωρεά απο τη Ferrari στο Βατικανό, για φιλανθρωπικό σκοπό. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, πουλήθηκε το 2005, σε μία δημοπρασία της Sotheby's, για 1.1 εκατομμύρια δολάρια.


Η καρδιά της Enzo Ferrari


O κινητήρας της Enzo, είναι ο, τότε νέας γενιάς, Tipo F140B. Στην Enzo, είναι V12, ατμοσφαιρικός, υπο γωνία 65 μοιρών, 6λιτρος. Η απόδοση του είναι 660 ίπποι στις 7800 σ.α.λ. και 675 Nm ροπής στις 5500 σ.α.λ. και το κόφτη στις 8200 σ.α.λ. .

Η κατανομή βάρους της Enzo είναι 43,9% / 56,1% εμπρός - πίσω, με το συνολικό της βάρος να ανέρχεται στα 1480 κιλά.


Ανάρτηση, κιβώτιο και φρένα


Η Enzo είναι εφοδιασμένη με το αυτοματοποιημένο χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, F1 της Ferrari. Για την εποχή του, ο χρόνος αλλαγών στα 150ms είναι άκρως εντυπωσιακός, όπως ήταν και τα (για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής) LED στη κορυφή του τιμονιού που βοηθούν τον οδηγό στην υπόδειξη του σωστού χρόνου, για την αλλαγή της ταχύτητας. Ωστόσο, όπως όλα τα αυτοματοποιημένα χειροκίνητα κιβώτια, έτσι και αυτό της Enzo, δεν συμπαθούν ιδιαίτερα τη κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες, το σταμάτα-ξεκίνα και φυσικά, δεν είναι ακριβώς και οτι πιο ομαλό στις αλλαγές. Αν και, ταιριάζει απόλυτα στη φιλοσοφία του συγκεκριμένου αυτοκινήτου.


Η ανάρτηση της Enzo είναι σχεδιασμού push-rod, με ηλεκτροροϊκά αμορτισέρ, ρυθμιζόμενης σκληρότητας.


Η Enzo, είναι εφοδιασμένη με ζάντες μαγνησίου 19 ινστών, με ένα κεντρικό μπουλόνι, ενώ είναι και η πρώτη Ferrari παραγωγής, εφοδιασμένη με κεραμικά φρένα, κατασκευής της Brembo, διαμέτρου 381mm. Ένα παράπονο που υπήρχε στις αρχές και σε βάθος χρόνου φάνηκε πως στέρησε κάποιες δυνατότητες απο το αυτοκίνητο, ήταν τα ελαστικά της Bridgestone (πρόβλημα που είχαν και οι άλλες Ferrari της εποχής), με αυτό να φαίνεται σε μετέπειτα δοκιμές αυτοκινήτων που φορούσαν τα τότε P Zero της Pirelli.


Επιδόσεις


Οι επίσημοι αριθμοί απο τη Ferrari :
  • 0-100 km/h : 3.2 sec
  • 0-160 km/h : 6.6 sec
  • 1/4 mile : 11 sec (δεν ανακοινώθηκε ταχύτητα)
  • Skidpad : 1.05g (maximum)
  • Τελική ταχύτητα : 355 χιλιόμετρα / ώρα
Παρόλο τις εντυπωσιακές επιδόσεις και τη τιμής της Enzo, η 430 Scuderia κάνει το γύρο του Fiorano, μόλις 0,1 δευτερόλεπτα πιο αργά απο την Enzo.


Σε δοκιμές που έγιναν στο Autodromo Del Levante, κοντά στο Μπάρι, η Carrera GT ήταν 1.12 δευτερόλεπτα ταχύτερη στη μικρού μήκους πίστα (~1.58 χιλιόμετρα).

Το EVO Magazine, έγγραψε χρόνο 7:25.21 στο Nurburgring, με την Enzo ωστόσο να έχει ένα ελαττωματικό αμορτισέρ, γεγονός που της στοίχησε σε χρόνο. Σε άλλη δοκιμή που έκανε το ίδιο περιοδικό στο Bedford Autodrome West Circuit, η Enzo ήταν παλι 1.1 δευτερόλεπτα πιο αργή απο την Carrera GT.


Εσωτερικό


Στο εσωτερικό της Enzo, κυριαρχεί η απλότητα. Δύο δερμάτινα bucket και ένα σύστημα κλιματισμού. Λίγος διάκοσμος σε ανθρακόνημα και τίποτα άλλο. Τα παράθυρα, είναι μηχανικά. Απο τα κενά στο ταμπλό, βλέπεις ότι υπάρχει απο πίσω. Αυτή είναι όμως και η μαγεία της. Το ωμό, το μη τελειοποιημένο. Γιατί, αυτό που μετράει, είναι η οδηγική εμπειρία και όχι αν βλέπεις κάτι ή είναι τέλεια κρυμμένο απο πίσω.


Αγωνιστικές Εκδόσεις

FXX


Η Ferrari αποφάσισε να συνεχίσει να εξελίσει και να μελετά τη τεχολογία που είχε φέρει στην Enzo, σε ένα αγωνιστικό πρόγραμμα μικρής κλίμακας, για να συλλέξει δεδομένα, τα οποία θα τη βοηθούσαν μελλοντικά, στην εξέλιξη και προσαρμογή αυτών των τεχνολογιών, στα επόμενα αυτοκίνητα δρόμου, αλλά και στα αγωνιστικά της. Έτσι γεννήθηκε το πρόγραμμα Ferrari XX και μαζί του η FXX. H FXX, ήταν βασισμένη στην Enzo, με τον V12 εδώ να είναι χωριτηκότητας 6.3 λίτρων (όπως ήταν και στις 599, 612, F12 & FF) και να αποδίδει 800 ίππους. Αναβαθμισμένα ήταν επίσης, το κιβώτιο, το οποίο πλέον έκανε αλλαγές στα 80ms, καθώς και τα φρένα (ειδικό compound τόσο στις δισκόπλακες όσο και στα τακάκια) της Brembo και τα ελαστικά της Bridgestone. Όλες οι FXX είναι εφοδιασμένες με ένα κορυφαίο σύστηματηλεμετρίας το οποίο παρακολουθεί και καταγράφει μία πληθώρα δεδομένων, τα οποία η Ferrari αργότερα μελετούσε.


Όπως και η Enzo, έτσι και η FXX, ήταν αυτοκίνητο το οποίο η Ferrari επέλεξε σε ποιους πελάτες της, θα δώσει τη δυνατότητα απόκτησης του. Η τιμή της ήταν 1.3 εκατομμύρια ευρώ. Το αυτοκίνητο, συντηρείτε και φυλάσετε σε γκαράζ απο την ίδια τη Ferrari, η οποία το μεταφέρει σε κάθε διοργάνωση και trackday που οργανώνει τόσο η ίδια, όσο και σε αυτά που της υποδείκνυε ο εκάστοτε κάτοχος.


To πρόγραμμα Ferrari FXX συνέχισε μέχρι το 2009, με την FXX Evoluzione. Κάποια απο τα αυτοκίνητα, όπως το λευκό απο πάνω, πήραν άδεια και πινακίδες, μετά απο κάποιες μικρές προσαρμογές που έγιναν, προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν και σε δημόσιο δρόμο.

FXX Evoluzione


Με το Evoluzione Kit, η Ferrari συνέχισε την εξέλιξη της FXX, με κύριο στόχο την αύξηση της ιπποδύναμης του κινητήρα, τη μείωση του χρόνου αλλαγής ταχυτήτων και τη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης του αυτοκινήτου. 

Στην Evoluzione, o V12 αποδίδει 860 ίππους στις 9500 σ.α.λ. , το 0-100 πραγματοποιείται σε 2.5 δευτερόλεπτα και η αλλαγές του κιβωτίου γίνονται πλέον σε χρόνο 60ms. Λόγω της μείωσης της αεροδυναμικής αντίστασης, η FXX Evoluzione, έχει τελική ταχύτητα ~365 χιλιόμετρα / ώρα.


All in all

Τι να πρωτοπεί κανείς για την Enzo; Απο που να αρχίσει; Και που να καταλήξει; Είναι ένα αυτοκίνητο ωμό, άγριο. Ο σχεδιασμός της κατακρίθηκε απο πολλούς. Κάπου στη πορεία όμως, ωρίμασε και άρχισε να αρέσει. Πολλοί επίσης σχολίασαν το ότι βλέπεις τους αεραγωγούς και τη κρεμαριέρα απο τα κενά που έχει το ταμπλό, σε αμάξι, τότε 600 χιλιάδων ευρώ. Η αλήθεια είναι πως, ρεαλιστικά και αντικειμενικά μιλώντας, ναι, όλα αυτά ισχύουν. Πάμε όμως τώρα στην ουσία.
Πιστεύω, πως όποιος είχε τη τύχη μέχρι σήμερα να οδηγήσει μία Enzo, πόσο μάλλον να έχει μία στη κατοχή του, απο τη στιγμή που την οδήγησε, δεν τον απασχόλησε τίποτα απο τα παραπάνω. Σε αυτό το αυτοκίνητο, ένα μετρούσα απο τη στιγμή που δημιουργήθηκε, η οδηγική εμπειρία. Κανείς δεν νοιάζεται αν σήμερα, με ελαστικά τωρινής τεχνολογίας, είναι τελικά πιο γρήγορη ή όχι απο την Carrera GT. Γιατί κανένας αριθμός δεν είναι πιο σημαντικός απο τα συναισθήματα που σου προκαλεί ένα αυτοκίνητο. Είναι σε όλες τις Top 5 λίστες κάθε μέσου με τις καλύτερες Ferrari μέχρι σήμερα. Όσο για τους κριτές του Bloomberg Businessweek, που την κατέταξαν στα 50 πιο άσχημα αυτοκίνητα, θα πω μόνο πως βλέποντας την αντίληψη τους στο τι είναι στυλ, το πιο ευγενικό που μπορώ να κάνω είναι να προσπεράσω την ατυχή λίστα τους.

Έχοντας τη τύχη να δω μερικές απο κοντά, κατά διαστήματα, το δέος που προκαλεί, είναι απλά απερίγραπτο. Πόσο μάλλον η FXX. Δεν νομίζω οτι κάποια άλλη λέξη μπορεί να τη συνοψίσει καλύτερα, παρά η λέξη δέος...


Photo Copyright: Patrick Ernzen (Desert Motors), Flickr, unless stated otherwise