Porsche 996, η πρώτη υδρόψυκτη 911

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Generation 996

Με τη γενια 996, η Carrera είχε δύο ριζικές αλλαγές. Η πρώτη και πιο συζητημένη, ήταν η μετάβαση απο τους αερόψυκτους στους υδρόψυκτους κινητήρες, αλλά και ο ριζικός επανασχεδιασμός του πλαισίου της, χωρίς ωστόσο να μεταβάλεται η αρχική της “συνταγή”.

Η γέννηση της, ανανεωμένης, 996

Τη δεκαετία του ’90, η Porsche είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει κάποιες οικονομικές δυσκολίες, με φήμες για μία επερχόμενη πώληση της εταιρείας, είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν. Επιπλέον, ο εμβληματικός της αερόψυκτος 6κύλινδρος boxer, είχε αρχίσει να φτάνει στα όρια του, ως προς την απόδοση και την αποδοτικότητα, γεγονός που είχε φανεί έντονα στις κορυφαίες εκδόσεις των 993. Με τις νόρμες ρύπων και τους περιορισμένους οικονομικούς πόρους, η Porsche έπρεπε να προβεί σε κάποιες δραστικές αλλαγές, όπως και έκανε.

Αρχικά, ζήτησα απο την Toyota να στείλει μία ομάδα συμβούλων, που θα τη βοηθούσε να επανασχεδιάσει τη γραμμή παραγωγής της προκειμένου να γίνει πιο αποδοτική, τόσο η εργασία των ανθρώπων της, όσο και το να μειωθεί το λειτουργικό της κόστος. Επιπλέον, φέρνει στην αγορά της Boxster, τη μικρότερη κεντρομήχανη αδερφή της 911, με την οποία μοιράζονται πολλά μέρη του εσωτερικού, αλλά και τα μηχανολογικά του στοιχεία δε διαφέρουν έντονα, πέραν των αναλογιών, λόγω διαφοράς μεγέθους.

Η 996, σχεδιάστηκε απο το 1992 εως το 1994, απο τον Pinky Lai, υπό την εποπτεία του αρχισχεδιαστή Harm Lagaay. Ήταν ένα ριζικά ανανεωμένο σχέδιο, με τη Porsche να θέλει να δημιουργήσει ένα φρέσκο αυτοκίνητο για την επερχόμενη νέα χιλιετία. Αξίζει να αναφέρουμε, πως η 996 είναι η γενιά της 911 που έχει τα λιγότερα κοινά στοιχεία σε σχέση με τη προκάτοχο της.

Με το νέο της σώμα, εσωτερικό αλλά και πλαίσιο, η 996 αντικατέστησε την 993, διατηρόντας μόνο το εμπρός και πίσω σύστημα ανάρτησης, καθώς και το κιβώτιο ταχυτήτων, όλα όμως ανανεωμένα και διαφοροποιημένα απο τα αρχικά. Η 996 έχει αεροδυναμικό συντελεστή 0.30 (αποτέλεσμα πολλών ωρών εξέλιξης σε αεροσύραγγα), είναι 45% πιο άκαμπτη χάρη στο νέο της πλαίσιο, αλλά και 50 κιλά ελαφρύτερη σε σχέση με την 993, παρόλο που φέρει περισσότερα ψυγεία και πλέον υπήρχε και το βάρος του ψυκτικού υγρού.

Η 996, ήταν αρχικά διαθέσιμη ως Coupe και Cabriolet, με τον flat-6 κινητήρα της να αποδίδει 300 ίππους. Ωστόσο, αξίζει να αναφέρουμε οτι οι 996 με τον Μ96 κινητήρα, είχαν ένα σημαντικό ελάττωμα εκ’ κατασκευής (Porsche Intermediate Shaft Bearing) το οποίο μπορούσε να αχρηστεύσει ολόκληρο το κινητήρα, αν δεν γινόταν η απαραίτητη αλλαγή στο ελαττωματικό εξάρτημα. Με την 996 να έχει ακριβώς το ίδιο εμπρός μέρος με τη Boxster, τα παράπονα απο τους κατόχους δεν άργησαν να έρθουν, καθώς έλεγαν πως το πιο premium αυτοκίνητο τους, μοιάζει με το πιο “ταπεινό”. Ως εκ’ τουτου, το 2002 η Porsche λάνσαρε την ανανεωμένη γενιά της 996, ως αποτέλεσμα αυτών των παραπόνων.

Το 2000, ήταν το έτος που η Porsche παρουσίασε την 996 Turbo, με τον twin-turbo 3.6 λίτρων κινητήρα της, intercooled και με τετρακίνηση, είχε απόδοση 420 ίππους και έκανε το sprint 0-100 σε μόλις 4.2 δευτερόλεπτα. Με το εξτρά πακέτο εξοπλισμού ” Χ50 “, το οποίο παρουσιάστηκε το 2002, η 996 Turbo αποκτούσε διαφορετικό software κινητήρα, μεγαλύτερα turbo και intercooler. Με το πακέτο αυτό, η απόδοση ανέβαινε στους 450 ίππους. Το 2005, η Porsche παρουσίασε την έκδοση Turbo S, η οποία έφερε το πακέτο Χ50 μαζί με τα κεραμικά φρένα, ως μέρος του βασικού εξοπλισμού της.

Το 2000, η απόδοση της βασικής έκδοσης της Carrera αυξήθηκε στους 305 ίππους, ενώ το 2001 ήταν η τελευταία χρονιά που η 4-κίνητη Carrera 4, είχε το ίδιο σώμα με την “απλή”, Carrera 2.

To 2002, η Porsche αύξησε τη χωρητικότητα όλων των κινητήρων στα 3.6 λίτρα, που ως αποτέλεσμα είχε την αύξηση της ιπποδύναμης της απλής Carrera, στους 320 ίππους. Την ίδια χρονιά, ξεκίνησε και η παραγωγή της έκδοσης Targa, ενώ για πρώτη φορά η έκδοση S, μπορούσε να παραγγελθεί και ως τετρακίνητη, που έμεινε γνωστή ως C4S. H C4S, έχει κοινό το σώμα, την ανάρτηση και τα φρένα με την Turbo.

Turbo

H 996 Turbo, έκανε το ντεμπούτο της, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 1999 και ήταν διαθέσιμη απο την αρχή του καλοκαιριού του 2000. Ο κινητήρας της, προέρχεται απο την 911 GT1, το αγωνιστικό που κέρδισε τις 24 ΄Ώρες του Le Mans το 1998. Με απόδοση 420 ίππους και 563Nm ροπής, ήταν διαθέσιμη είτε με ένα μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, είτε με ένα αυτόματο Tiptronic 5 σχέσεων.

Ο σχεδιασμός της, τη κάνει να ξεχωρίζει απο τις απλές 996, καθώς είναι χαμηλότερη, φαρδύτερη, με σταθερή πίσω αεροτομή και φώτα Bi-Xenon. Η Turbo είχε επίσης σύστημα ελέγχου ευστάθειας και το σύστημα VarioCam Plus, ενώ αυτές τις αμερικανικής αγοράς, είχαν μία ενεργή πίσω αεροτομή που εκτείνονταν στα 122 χιλιόμετρα / ώρα (76 μίλια / ώρα) και κατέβαινε όταν η ταχύτητα έπεφτε κάτω απο τα 58 χιλιόμετρα / ώρα (36 μίλια / ώρα). Το σώμα της επίσης, ανασχεδιάστηκε ελαφρώς προκειμένου να χωρέσουν στο εμπρός μέρος της 3 ψυγεία, αλλά και τροχοί 18 ιντσών.

Το 2002, όπως προαναφέραμε, έγινε διαθέσιμο το πακέτο Χ50, με τα μεγαλύτερα Κ24 turbo και τα μεγαλύτερα intercooler, γεγονός που σε συνδυασμό με τον επαναπρογραμματισμένο εγκέφαλο, αύξανε την ιπποδύναμη στους 450 ίππους. Επιπλέον, την ίδια χρονιά, η 996 απέκτησε ντουλαπάκι συνοδηγού και διπλές ποτηροθήκες στη κεντρική κονσόλα, ενώ υπήρχαν διαθέσιμα ως εξτρά το ηχοσύστημα Bose και οι αισθητήρες βροχής για τους υαλοκαθαριστήρες.

Το 2004, έγινε διαθέσιμη η Turbo Cabriolet, η πρώτη μαζικής παραγωγής Turbo, cabriolet 911.

To 2005, Porsche λάνσαρε και τις Turbo S Coupe και Turbo S Cabriolet, που είχαν ως βασικό μέρος του εξοπλισμού τους, το πακέτο Χ50, μαζί με κεραμικά φρένα, CD-changer 6 θέσεων και aluminum-faced όργανα ταμπλό.

Οι εκδόσεις GT

Οι 996, είχε δύο εκδόσεις GT, την GT3 και GT2.

Η GT3, βασίζεται στην απλή Carrera, με εκτενή αφαίρεση βάρους, πιο σκληρή ανάρτηση και πιο δυνατά φρένα. Η GT3 φέρει το σώμα της Carrera 4, με ενισχυμένη την εμπρός ανάρτηση. Η GT3 είχε δύο “σειρές”, την Mk1 (1999-2001, μη διαθέσιμη στις ΗΠΑ) και την Mk2(2002 και έπειτα, γνωστή και ως GT3 RS, διαθέσιμη στις ΗΠΑ). Η Mk1 GT3, έχει το ίδιο κινητήρα με την Turbo, απλά σε ατμοσφιαρική εκδοχή, με απόδοση 360 ίππους.

Η Mk2 GT3, είναι βασισμένη στην ανανεωμένη 996, με διαφοροποιημένα αεροδυναμικά στοιχεία και μία ισχυρότερη εκδοχή του αρχικού κινητήρα, ο οποίος αποδίδει πλέον 380 ίππους.

H GT2, η turbocharged εκδοχή της GT3, είχε εν συγκρίση με την Turbo, πίσω κίνηση, για να μεωθεί το βάρος και οι απώλειες μέσω του συστήματος τετρακίνησης (αν και ο βασικός λόγος της κατάργησης της τετρακίνησης, ήταν η συμμετοχή της ως αγωνιστικό στη κατηγορία GT2 της FIA, η οποία απαγόρευε τη χρήση συστήματος τετρακίνησης). Η GT2 είναι ουσιαστικά μία Turbo με μεγαλύτερα turbo και intercooler (με την απόδοση της να ανέρχεται στους 476 ίππους και στα 640Nm ροπής), ενώ το sprint 0-100 πραγματοποιούνταν πλέον σε μόλις 3.9 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική της ανέρχονταν στα 315 χιλιόμετρα / ώρα. Η αεροτομή της είναι σταθερή, ενώ έχει επίσης, διαφορετικό σύστημα εισαγωγής και διαφορετική εξάτμιση απο την “απλή” Turbo στην οποία βασίζεται. Η GT2 είχε απο το εργοστάσιο rollcage, ενώ το ηχοσύστημα και ο κλιματισμός είχαν αφαιρεθεί ως προεπιλογή, ενώ μπορούσαν να ξαναμπουν ως no-cost option.

Οι Turbo, GT3 και GT2, ήταν οι μόνες 996 με “πραγματικό” ξηρό κάρτερ, το οποίο προήλθε απο την 993, ενώ η υδρόψυξη προστέθηκε στο αρχικό σχέδιο του αερόψυκτου κινητήρα της 993.

Οι GT3 και GT2 ήταν αποκλειστηκά διαθέσιμες με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Special Editions

911 Millennium Edition

To 2000, η Porsche προσέφερε την “911 Millennium Edition”, η οποία βασιζόταν στην Carrera 4 Coupe, με τις ζάντες της Turbo σε χρώμιο, ενώ κατασκευάστηκαν μόλις 911 αυτοκίνητα.

Όλα τα αυτοκίνητα ήταν σε χρώμα Violet Chromaflair, με εσωτερικό απο φυσικό δέρμα και σκούρο burr murple διάκοσμο ξύλου. Αυτές οι 911 ήταν διαθέσιμες είτε με το κιβώτιο Tiptronic είτε με το μηχανικό. Μια πλακέτα στη κεντρική κονσόλα, μαζί με μία διαφορετική επιγραφή 911 στο πίσω μέρος και στους διάκοσμους στο άνοιγμα της πόρτας, διακρίνουν την Millennium Edition απο τις απλές Carrera.

40th Anniversary Edition

To 2004, η Porsche παρουσίασε την 996 “40th Anniversary Edition”, για τον εορτασμό των 40 χρόνων της 911. Η 40th Anniversary Edition, φέρει το εμπρός μέρος της Turbo και ήταν διαθέσιμη μόνο στο χαρακτηριστικό ασημί “GT Silver” χρώμα. Άλλα μοναδικά χαρακτηριστικά της 40th Anniversary Edition, είναι το Χ51 Power Kit (το οποίο οδηγούσε σε αύξηση της ιπποδύναμης στους 345 ίππους), τα ψυγεία της Turbo, το μπλοκέ διαφορικό, sport ανάρτηση, ζάντες αλουμινίου σε χρώμιο με 5 ακτίνες, GT3 side skirts, natural γκρι δερμάτινο σαλόνι (με ασορτί σετ αποσκευών), tips εξάτμισης σε χρώμιο, sport καθίσματα, θερμαινόμενα καθίσματα, bi-xenon φώτα, dynamic sealed panels και ένα ειδικό “40 Jahre 911” λογότυπο στο κινητήρα. Συνολικά, κατασκευάστηκαν 1963 αυτοκίνητα, μίας και το 1963 ήταν το πρώτο έτος κυκλοφορίας της 911.

All in all

H 996 ήταν άλλη μία 911 σταθμός, όπως ήταν και η 964, όντας η πιο ριζικά ανανεωμένη και διαφοροποιημένη. Έφερε το ανασχεδιασμένο πλαίσιο, τους ισχυρότερους κινητήρες και την υδρόψυξη, οδηγόντας επιτυχώς την 911, στον 21ο αιώνα.

Παρόλο που απο τους purists έχει δεχτεί αρκετά αρνητικά σχόλια, τόσο για την εμφάνιση της όσο και γενικά (όπως κάθε τι που φέρνει μία ριζική αλλαγή), βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, μία σταδιακή αναγνώριση της αξίας της στη σειρά γενεών της 911, γεγονός που αποτυπώνεται τόσο εμφάνιση της σε δοκιμές modern classic αυτοκινήτων, οσο και στην σταδιακή άνοδο των τιμών της στην αγορά μεταχειρισμένων.

Για να είμαι ειλικρινής, δεν την βρίσκω ως τη πιο όμορφη 911 ή την πιο ποθητή 911, όσο αφορά εμένα, οφείλω ωστόσο να αναγνωρίσω οτι είναι ενα εξαιρετικό value for money αυτοκίνητο, το οποίο σίγουρα θα χαρίσει χαμόγελα και οδηγική ικανοποίηση, είτε ως driver’s car με το χειροκίνητο κιβώτιο της, είτε ως ένα sport και διασκεδαστικό αυτοκίνητο για βόλτες τα Σαββατοκύριακα, με το Tiptronic κιβώτιο, που της προσδίδει ένα πιο χαλαρό και GT χαρακτήρα.

Διαβάστε και τα αφιερώματα στις προηγούμενες γενιές της 911, πατώντας πάνω στο αντίστοιχο όνομα :

Photography copyright : Porsche AG