Οδηγούμε το Honda CR-V Hybrid

Όταν, το 1995, πρωτοπαρουσιάστηκε το CR-V, η Honda έλεγε ότι το όνομά του είναι αρκτικόλεξο για το “Comfortable Runabout Vehicle“. Πατώντας στην πλατφόρμα του (εκπληκτικού) Civic, με σχεδιασμό και… ταυτότητα SUV, το CR-V, στην 5η του γενιά πια, δεν είναι πια ένα ακόμα compact crossover SUV. Είναι ένα “Comfortable Runabout Vehicle,” και ένα “Compact Recreational Vehicle” που πέρασε στην υβριδική εποχή.

Όχι πια καυγάδες μεταξύ των “σκληροπυρηνικών” Hondaκηδων (και όχι μόνο) που… αποτάσσονται τα ηλεκτρικά επειδή χάνουν το feeling και… βαριούνται τη φόρτιση και των φαν των ηλεκτρικών που λένε ότι ο ηλεκτρισμός είναι το μέλλον. Η μέση οδός, ή καλύτερα και… τα δυο, τα υβριδικά δηλαδή, είναι η καλύτερη λύση. Η αλήθεια είναι πως έχει μεγάλη πλάκα να κινείσαι ξοδεύοντας 0 lt/100 km στην πόλη, έχοντας από την άλλη την ασφάλεια της αυτονομίας που σου δίνει ένα ντεπόζιτο βενζίνης και ένας ΜΕΚ. Ε, αυτή την “πλάκα” και πολλά ακόμα προσφέρει το CR-V. 



Κλασικός και φουτουριστικός ο σχεδιασμός του CR-V Hybrid

Το διαφορετικό, λοιπόν, γι’ αυτό το SUV, βρίσκεται κάτω από το καπό του. Εκεί, (συν)υπάρχουν και (πάλι συν)εργάζονται τρεις διαφορετικοί κινητήρες, τα συστήματα Hybrid PerformanceπMMD). Οι δυο ηλεκτροκινητήρες και ο δίλιτρος i-VTEC, που λειτουργεί με τον κύκλο Atkinson, αποδίδουν συνολικά 185 ίππους (145 μόνο ο βενζινοκινητήρας) και 315 Nm ροπής. Αυτά τα τρία μοτέρ συνεργάζονται με μια κεντρική μονάδα ελέγχου ισχύος και ένα καινοτόμο κιβώτιο μιας σχέσης μετάδοσης. 



Αυτό το Honda είναι υβριδικό και το… φωνάζει

Στην πράξη, αν δεν παρατηρήσεις τα σηματάκια που γράφουν “hybrid” στο επιβλητικό, πληθωρικό, μυώδες (και αεροδυναμικό, αφού είναι εξελιγμένο με υπολογιστική ρευστοδυναμική, διαθέτοντας μέχρι και ηλεκτρικό σύστημα Active Shutter Grille που ανοίγει τις γρίλιες των αεραγωγών μόνο όταν χρειάζεται ροή αέρα στο μηχανοστάσιο), θα το κάνεις καθήμενος/η στο εσωτερικό του. Γιατί με το “καλημέρα” θα διαπιστώσεις ότι εκεί που θα έπρεπε (;) να βρίσκεται ο λεβιές για το κιβώτιο, υπάρχουν τέσσερα κουμπιά με τις ενδείξεις “P,R,N,D” και δίπλα τους άλλα τρία, με τις ενδείξεις “Sport”, “Econ” και “EV”. Ε, αν δεν το καταλάβεις και τώρα, στο λέμε εμείς ότι είναι υβριδικό.



Πλήρες, ευρύχωρο, πρακτικό, με γνώριμη αίσθηση Honda το εσωτερικό του CR-V, έχει μια εσάνς πολυτέλειας

Το εσωτερικό, παρεμπιπτόντως, ισορροπεί μεταξύ του μοντέρνου και του κλασικού, με τις έγχρωμες οθόνες (7ιντση στο κέντρο), αλλά και τις καλαίσθητες επενδύσεις από δέρμα και ξύλο και είναι γενικά ευρύχωρο, με πολλούς χώρους για μικροαντικείμενα, υπερπλήρες εξοπλισμού, με άριστη συναρμογή και ποιότητα υλικών και φιλόξενο. Οι χώροι του είναι σε… αστείο επίπεδο μεγάλοι και άνετοι για να ταξιδέψουν πέντε άτομα, ενώ ο επίπεδος χώρος αποσκευών των 497 λίτρων (χάνει 64 λίτρα από τη μπαταρία ιόντων λιθίου που είναι στο πάτωμα) είναι αρκετός. Άλλωστε, χωράει και μια… 20άρα ζάντα!

Στον επίπεδο χώρο αποσκευών των 497 λίτρων, επιλέξαμε να φορτώσουμε ένα… ζαντολάστιχο

Το μόνο για το οποίο μπορεί μπορεί να γκρινιάξει ο γράφων, είναι το infotainment του CR-V το οποίο χρειάζεται εξοικείωση μεν, είναι πλήρες δε και όταν το μάθεις, εύχρηστο. Μου άρεσε το γεγονός ότι οι πόρτες ανοίγουν σε γωνία 90 μοιρών περίπου και ότι η πόρτα του πορτ-μπαγκάζ ανοίγει και κλείνει με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά και κυρίως ότι υπάρχουν πολλές έξυπνες λύσεις για τη διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων, όπως αυτός του εμπρός υποβραχιονίου που είναι… γιγαντιαίος. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά και προσφέρουν καλή στήριξη, ενώ ο οδηγός έχει άριστη θέση και ορατότητα, αλλά και πλήρη ενημέρωση από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων ο οποίος δεν έχει στροφόμετρο, αλλά μια ψηφιακή τοξωτή μπάρα στη θέση του, η οποία ουσιαστικά ενημερώνει για την ενέργεια που καταναλώνει το αυτοκίνητο όσο πατάς το δεξί πόδι, ή αυτή που ανακτά όσο το σηκώνεις.

Άνετα τα καθίσματα, άριστη η (πανοραμική) θέση οδήγησης και άφθονοι χώροι για μικρο (και μεγαλο)αντικείμενα

Πώς είναι όμως στο δρόμο; Στο EV Mode, το CR-V μπορεί να κινηθεί αμιγώς με ηλεκτρική ενέργεια για μόλις 2 χιλιόμετρα, όμως στην κίνηση ουσιαστικά εναλλάσσει τις πηγές ενέργειας ανάλογα με αυτή που είναι πιο συμφέρουσα. Έτσι, στην έκδοση AWD, με τον συνδυασμό των δύο (εντάξει, τριών) μοτέρ, το CR-V Hybrid κάνει το σπρίντ από στάση στα 100 χ.α.ω. σε 9,2” ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χ.α.ω. 



Το έξυπνο στο CR-V είναι το γεγονός πως, παρά την απουσία επιλογέα ταχυτήτων και τον φουτουριστικό πίνακα οργάνων, γρήγορα αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε οικείο χώρο. Δεν ξενίζει επ ουδενί το εσωτερικό του

Απαραίτητη στάση για να γκρεμιστεί κάπου ένας αθώος φούρνος: Θα πω (θα γράψω, για την ακρίβεια) καλό λόγο για κιβώτιο τύπου CVT που τόσο λατρεύω (#not). Ναι, συνήθως τα CVT κιβώτια κάνουν τα αυτοκίνητα να λειτουργούν σαν γιγανταία σκούτερ, όμως εδώ, η Honda έκανε καλή δουλειά με το e-CVT. Γιατί ουσιαστικά πρόκειται για ένα κιβώτιο μίας σχέσης, μια μονάδα υποπολλαπλασιασμού που δημιουργεί άμεση μετάδοση με σταθερή σχέση μεταξύ των κινούμενων εξαρτημάτων και ομαλότερη μεταφορά ροπής. Έτσι λοιπόν, έχεις άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, με γραμμική αίσθηση και χωρίς καν να καταλαβαίνεις πότε μεταβαίνεις από τη μία πηγή ενέργειας στην άλλη. Υπό άλλες συνθήκες θα γκρίνιαζα, στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, είναι απαραίτητο… καλό αυτό το κιβώτιο, καθώς συμβάλλει στην οικονομία και τη γενικότερη εικόνα άνεσης που φέρνει η υψηλή ποιότητα κύλισης και η κορυφαία ηχομόνωση του CR-V (γι’ αυτό υπάρχει και το σύστημα Active Sound Control).



Επιβλητικό το εμπρός μέρος του τετρακίνητου Honda CR-V

Στον τομέα της κατανάλωσης, το υβριδικό CR-V δείχνει ότι η υψηλή τεχνολογία αποδίδει όπως πρέπει στην πράξη. Η μέση κατανάλωση με το βαρύ πόδι του (υπο)γράφοντος κινήθηκε κοντά στα 7 lt/100 km ενώ αν κινείσαι περισσότερο στην πόλη όπου ευνοείται το υβριδικό σύστημα (πχ ψάχνεις να παρκάρεις χωρίς άγχος, αφού ουσιαστικά κινείσαι με τον ηλεκτροκινητήρα) μπορείς να έρθεις κοντά στα 5,5 lt/100 km που δίνει η Honda ως μέση κατανάλωση. Γενικά, με το δεξί πεντάλ μόνιμα… στο πάτωμα και σε μη αστικό περιβάλλον και πίεση, η μέση κατανάλωση του SUV των 1.670 κιλών ισοφαρίζει αυτές supermini από τα οποία είναι και πιο σβέλτο και πάντως δεν φτάνει σε διψήφια νούμερα. Οι εκπομπές, παρεμπιπτόντως, ρύπων CO2 είναι ιδιαίτερα χαμηλές (από 120 έως 126 g/km).



Όχι δηλαδή ότι το πίσω μέρος δεν είναι. Παρατήρησε τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος

Στο δρόμο, τώρα, το CR-V είναι αρκετά απολαυστικό. Γι’ αυτό, δεν “ευθύνεται” μόνο το πλαίσιο -με την άριστη ηχομόνωση– και η ανάρτηση (να σημειώσουμε την πολλαπλών συνδέσμων πίσω). Αλλά και κυρίως η τεχνολογία i-MMD της Honda, η οποία επιλέγει έξυπνα και αυτόματα μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης με στόχο την καλύτερη δυνατή απόδοση. Με το EV Drive (για το οποίο υπάρχει και ανάλογο κουμπί), η μπαταρία ιόντων λιθίου παρέχει άμεση ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα. Με το Hybrid Drive ο βενζινοκινητήρας δίνει ισχύ σε ένα μοτέρ – γεννήτρια που με τη σειρά του παρέχει ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα κίνησης και με το Engine Drive ο βενζινοκινητήρας συνδέεται άμεσα με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη κλειδώματος.

Οι επιβάτες, εμπρός και πίσω, θα ευχαριστηθούν διαδρομές και ταξίδια, λόγω της άριστης ηχομόνωσης, των χώρων, της άνεσης και της ποιότητας κύλισης

Αν και τις περισσότερες φορές λειτουργεί μεταξύ του Hybrid Drive και του EV, το ιδανικό mode οδήγησης επιλέγεται ανάλογα με τις συνθήκες και τις προθέσεις που έχει αυτός που… κρατά το τιμόνι. Η μονάδα υποπολλαπλασιασμού που υπάρχει στη θέση του συμβατικού κιβωτίου, δημιουργεί άμεση μετάδοση με σταθερή σχέση μεταξύ των κινούμενων εξαρτημάτων και ομαλότερη μεταφορά ροπής. Έτσι, με τη βοήθεια του eCVT, στην ουσία δεν αντιλαμβάνεσαι την εναλλαγή από την κάθε πηγή ισχύος στην άλλη, με τη μεταφορά ροπής από τη μετάδοση να είναι ανεπαίσθητη, να υπάρχει μια γραμμική αίσθηση στο πάτημα του γκαζιού και σε όλη τη διάρκεια της επιτάχυνσης, ενώ το Active Sound Control προσφέρει φυσικό ήχο της επιτάχυνσης που είναι ανάλογος των στροφών του κινητήρα.

Εννοείται ότι κάθε φορά που αφήνεις το πεντάλ του γκαζιού, φορτίζεις τις μπαταρίες του CR-V. Τον ρυθμό της αναγεννητικής πέδησης τον ορίζεις από τα paddles που δεν αλλάζουν ταχύτητες (λογικό, αφού έχει μόνο μία σχέση), αλλά ελέγχουν το σύστημα Deceleration Paddle Selector και τον ρυθμό επιβράδυνσης. Εδώ να σημειώσω ότι επί μέρες προσπαθούσα να κατανοήσω πού χρησιμεύουν τα paddles, αφού δεν άλλαζα σχέσεις (όπως νόμιζα ότι θα έπρεπε).

Εν κατακλείδι, είτε έχω καλύψει τα πάντα για το CR-V, είτε όχι (που όχι είναι, αφού δεν έχω γράψει λέξη για τις εκτός δρόμου δυνατότητες-αλλά το μόνο που έχω να πω είναι το αυξημένο ύψος του από το έδαφος, αφού δεν το δοκίμασα off road), καταλήγω στο εξής συμπέρασμα: Ότι είναι ωραίο να κινείσαι με το αθόρυβο ηλεκτρικό μοτέρ ψάχνοντας για πάρκινγκ, ξοδεύοντας κυριολεκτικά 0 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ ταυτόχρονα έχεις την “ασφάλεια” της αυτονομίας του ΜΕΚ, για να κάνεις το ταξίδι σου. Όταν υπάρχει “καυγάς” μεταξύ της λύσης του ηλεκτρικού ή του ΜΕΚ, η απάντηση της μέσης λύσης, δηλαδή “και τα δυο!”, μοιάζει να είναι η ιδανική. Ως εκ τούτου, το Honda CR-V έχει κάτι από το… ιδανικό!