Pagani Huayra R : Όταν η τέχνη γίνεται ένα με το motorsport

 

  Είναι λίγο δύσκολο να περιγράψει κανείς ένα δημιούργημα της Pagani με μία και μόνο λέξη. Είναι τόσα πολλά παραπάνω από απλά ένα αυτοκίνητο, ή άλλο ένα hypercar. Είναι τέχνη, λεπτομέρεια, πάθος, αγάπη για δημιουργία, αναζήτηση για τη τελειότητα. Κανείς δε βλέπει τη Pagani ως απλά ένα κατασκευαστή υπεραυτοκινήτων. Αντιθέτως, είναι μία μικρή εταιρεία, που ενώνουν τη τέχνη με το αυτοκίνητο. Είναι μηχανές που κινούν τη ψυχή και το πνεύμα, όχι απλά το σώμα του επιβάτη. Δεν κυνηγούν το απόλυτο στο χαρτί και σε οτιδήποτε υπολογίζεται αριθμητικά, όχι όχι. Κυνηγούν με μεράκι και τέχνη, το απόλυτο σε πράγματα που δε μπορείς να μετρήσεις. Ομορφιά, λεπτοδουλειά, λεπτομέρειες που μόνο αν ψάξεις θα τις βρεις. Είναι, ίσως μία κατηγορία από μόνοι τους. Και κάπως έτσι, δημιουργήθηκε και το νεότερο μέλος της οικογένειας της Pagani, το Huayra R.

 

Όταν η ιστορία συναντά το πάθος

 


  Ο Horacio Pagani ξεκινά να μιλά για τοHuayra R, αναρωτόμενος τι είναι ελευθερία, αν δεν είναι η ικανότητα του ανθρώπου να φέρει στη δημιουργία όνειρα και σκέψεις που απλά δε μπορεί να προσπεράσει στην ίδια του τη σκέψη; Έτσι, το Huayra R, γεννήθηκε χωρίς να ακολουθεί καμία φόρμα, κανένα καλούπι, κανένα κανόνα. Γιατί, μπορεί και διαφέρει.


  Η σχεδιαστική έμπνευση του Huayra R, προέρχεται απο την εποχή των αγαπημένων αγωνιστικών αυτοκινήτων του Horacio, τα αγωνιστικά του Le Mans και τα αγωνιστικά του Sports-Prototype Championship των δεκαετιών του 1960 και του 1970. Οι καθαρές γραμμές τους, που ήταν αυτά που τα έκαναν πανέμορφα, αλλά και δύσκολα στην οδήγηση, κάνοντας τους οδηγούς τους ήρωες και σύμβολα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σε αγώνες που όλα μπορούσαν να συμβούν και τίποτα δεν ήταν δεδομένο.

 



  Ο Horacio Pagani, λέει “Τα σημερινά αγωνιστικά, είναι βασισμένα αποκλειστικά στην αεροδυναμική τους και είναι προϊόντα της αεροσύραγγας. Στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, τα αγωνιστικά ήταν όμορφα, όπως η Ferrari P4 ή το Ford GT40 ή τα αγωνιστικά του Le Mans, είχαν όλα πανέμορφες γραμμές και αναλογίες και αποτελούν πηγές έμπνευσης για τα αυτοκίνητα του σήμερα. Η Porsche 917 είναι η αγαπημένη μου, το ρομαντικό αλλά παρόλα αυτά επιθετικό σχεδιασμό της, ο οποίος σου δίνει την αίσθηση ενός πολύ γρήγορου αυτοκινήτου μόλις τη κοιτάξεις. Είναι όμορφη, κομψή και διαχρονική. Με αυτά τα αυτοκίνητα, γεννήθηκε η επιθυμία μου για τη δημιουργία του Huayra R, αλλά και μέσα από τα όσα μάθαμε από το Zonda R, αλλά και από όλα τα αυτοκίνητα που δημιουργήσαμε στο παρελθόν”.


Το Huayra R, γεννήθηκε απελευθερωμένο από κάθε κανονισμό και περιορισμό, πέραν αυτών που αφορούν την ασφάλεια. Γεννήθηκε, για να ενθουσιάσει τον οδηγό του, στον υπερθετικό βαθμό.

 



Απο τη παράδοση, στη καινοτομία

 

  Η Pagani από την αρχή της, όπως και άλλοι μικροί κατασκευαστές όπως η Koenigsegg, “αναγκάστηκαν” να κυνηγήσουν το απόλυτο σε αυτό που ήθελαν να επιτύχουν από τη πρώτη στιγμή, προκειμένου να έχουν κάποια ευκαιρία να εδραιωθούν ανάμεσα στους ήδη υπάρχοντες, κολοσσούς του χώρου.


  Έτσι, γεννήθηκε το 2009 το Zonda R, η πρώτη απόπειρα του Ιταλού κατασκευαστή να δείξει ποιο είναι το όριο των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου του εκείνη την εποχή, με μόνο περιορισμό τις ανάγκες ασφάλειας του οδηγού και τίποτα άλλο. Χρησιμοποιώντας υλικά από το χώρο της αεροπλοΐας αλλά και από τη Formula 1, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης του 2009, η Pagani αποκαλύπτει το πρώτο της αγωνιστικό, το Zonda R. Εντυπωσιακό αλλά εστιασμένο απόλυτα στις επιδόσεις, είχε γίνει εξώφυλλο σε κάθε μέσο του χώρου εκείνη τη περίοδο.

 



  12 χρόνια μετά, με το Huayra να βρίσκεται πλέον στο τελευταίο στάδιο του κύκλου ζωής του ως μοντέλο, η Pagani παρουσιάζει το Huayra R, τη πιο ακραία εκδοχή του, το οποίο πέρα από το ότι είναι το κορυφαίο Pagani μέχρι σήμερα, αφήνει και μία πρώτη γεύση από το τι μπορούμε να περιμένουμε τεχνολογικά από τη Pagani στο επόμενο δημιούργημα της.

 



Ο Pagani V12-R, η καρδιά του Huayra R

 

  Αρχικά, αξίζει να ξεκινήσουμε από το ότι ο κινητήρας δεν εξελίχθηκε ή συναρμολογείται από τη Mercedes-AMG, αλλά απο την HWA AG, μια εταιρεία που βρίσκεται και αυτή στο Affalterbach, αλλά ασχολείται αποκλειστικά με το κομμάτι των αγωνιστικών κινητήρων του Daimler Group. Εξού και η απουσία του AMG στα πλαϊνά μέρη του κινητήρα. Η HWA, χρειάστηκε κάτι λίγο παραπάνω από 2 χρόνια, προκειμένου να παραδώσει στη Pagani το τελικό μηχανικό σύνολο. Ένα σύνολο όπου όλα είναι επιλεγμένα με γνώμονα τη κορυφαία αντοχή και απόδοση, χωρίς κανένα ενδοιασμό για το τελικό κόστος, όπως γίνεται σε κάθε αγωνιστικό δημιούργημα.

 



  Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας του Huayra R, έχει χωρητικότητα 6 λίτρο, είναι διάταξης V12 και αποδίδει 850 ίππους (στις 8.250 σαλ) και 750 Nm ροπής (μεταξύ 5500 και 8300 σαλ), με το κόφτη να βρίσκεται στις 9.000 σαλ και το μηχανικό αυτό σύνολο, να ζυγίζει μόλις 198 κιλά. Και, να έχει κύκλο συντήρησης 10.000 χιλιομέτρων. Εντυπωσιακό, τουλάχιστον.

 



Εξίσου εντυπωσιακό, το κιβώτιο ταχυτήτων του Huayra R

 

 Αναπόσπαστο κομμάτι του μηχανικού συνόλου, είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων του Huayra R. Σχεδιασμένο και εξελιγμένο και αυτό από την HWA AG, δημιουργήθηκε προκειμένου να λειτουργεί και να δένει σε απόλυτη αρμονία με το κινητήρα.


  Το νέο σειριακό non-synchronized dog rig κιβώτιο του Huayra R, καταφέρνει να επιτύχει μία αποδοτικότητα τριβής της τάξης του 95%, με το 3 δίσκων αγωνιστικό συμπλέκτη του, να πραγματοποιεί αστραπιαίες αλλαγές, με το σύνολο του να ζυγίζει μόλις 80 κιλά.


  Όπως ο κινητήρας, έτσι και το κιβώτιο, είναι στερεωμένα πάνω στο monocoque, με το κιβώτιο να αποτελεί μέρος της πίσω αρχιτεκτονικής τοποθέτησης, μαζί με το σύστημα της ανάρτησης, κάνοντας ένα πιο συμπαγές και χαμηλά τοποθετημένο σύνολο.

 



Το σύστημα εξάτμισης

 

  Μετά από εκτενή μελέτη όσο αφορά τα υλικά, τη γεωμετρία και τη ροή των καυσαερίων, η Pagani κατέληξε στη δημιουργία του συστήματος εξάτμισης του Huayra R, από Inconel, το οποίο κρατά χαμηλά το βάρος, ελαχιστοποιεί την οπισθέλκουσα πίεση των καυσαερίων και δίνει στο Huayra R, το χαρακτηριστικό του ήχο. Το σύστημα, φέρει χταπόδια τα οποία έχουν ίσο μήκος και για τους 12 κυλίνδρους, γεγονός που του προσδίδει τον ήχο που μοιάζει με αυτό των μονοθεσίων της Formula 1 όταν ήταν V12, ενώ μία κεραμική επίστρωση, φροντίζει για την ελαχιστοποίηση της διάχυσης θερμότητας στο χώρο του κινητήρα. Για της πίστες όπου επιβάλλεται ο περιορισμός ήχου στα 110 dB σύμφωνα με τη παγκόσμια νόρμα της FIA, μπορούν εύκολα να τοποθετηθούν τα ειδικά τελικά, προκειμένου να παραμείνει ο ήχος εντός των επιτρεπτών ορίων. Αλλά, δε νομίζουμε ότι κάποιος θα μας έκανε παρατήρηση αν δε τα βάζαμε.



Το υλικά που συνθέτουν το έργο τέχνης και η ασφάλεια που διασφαλίζουν

 

  Η εκτενής εμπειρία της HWA απο το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, μαζί με τα 30 χρόνια εμπειρίας του Atelier της Pagani στα σύνθετα υλικά, δημιούργησαν ένα monocoque, αξιοζήλευτο απο πολλούς ανταγωνιστές (και πιθανή “βάση” για το επόμενο μοντέλο της εταιρείας). Τα δύο βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται, είναι τα in-house εξελιγμένα Carbo-Titanium HP62-G2 και Carbo HP62, με τα καθίσματα να είναι μέρος της κατασκευής, στην οποία δένει αρμονικά το roll-cage. Το εμπρός μέρος είναι κατασκευασμένο από ένα κράμα chrome-molybdenum, το οποίο διασφαλίζει μέγιστη στρεπτική ακαμψία, με το μικρότερο δυνατό βάρος. Το τελικό, ξηρό, βάρος του Huayra R, ανέρχεται μόλις στα 1050 κιλά.


  Το μεγάλο πλεονέκτημα που φέρνουν τα ξεχωριστά αυτά υλικά, δε σταματά στην ακαμψία και στη ζυγαριά, αλλά συνεχίζει και στο κομμάτι της διασφάλισης της ασφάλειας των επιβατών. Το ειδικά σχεδιασμένο roll-cage χρησιμοποιεί κράματα μετάλλου τα οποία έχουν ως στόχος την απορρόφηση της μέγιστης δυνατής κινητικής ενέργειας σε περίπτωση σύγκρουσης, μειώνοντας με το κομμάτι αυτή που μεταφέρεται στους επιβάτες. Επιπλέον, η επένδυση του καθίσματος απο το υλικό Ener-Core 50 (πιστοποιημένο και αυτό απο την FIA), διασφαλίζει μία αρκετά άνετη και σωστή θέση του σώματος στο κάθισμα.

 



Τιθασεύοντας τον άνεμο

 

  Κάθε γραμμή του Huayra R, ξεκίνησε με 2 στόχους : Να επιτευχθεί ένα κάθετο αεροδυναμικό φορτίο της τάξης των 1000 κιλών στα 320 χιλιόμετρα / ώρα και μία απόσταση από την άσφαλτο ικανή να διασφαλίσει τη μέγιστη αεροδυναμική αποδοτικότητα σε κάθε συνθήκη. Επιπλέον, υπήρχε και ο στόχος της κατανομής του αεροδυναμικού φορτίου σε αναλογία 46-54 μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα.


  Με την εξέλιξη να έχει ξεκινήσει, οι μηχανικοί της Pagani πρόσθεσαν στο Huayra R δύο επιπλέον οπές αερισμού στο πλαϊνό εμπρός μέρος (για τα εμπρός φρένα) και διεύρυναν τις υπάρχουσες εισαγωγές αέρα για να διασφαλίσουν τη διατήρηση των θερμοκρασιών κάθε μέρους του αυτοκινήτου στο ιδανικό φάσμα λειτουργίας. Επιπλέον, προστέθηκαν εξαγωγές αέρα στο πάνω κομμάτι των εμπρός φτερών για τη μείωση της πίεσης που προκαλεί άνοση, ενώ το εμπρός μέρος προσαρμόστηκε ώστε να βελτιστοποιηθεί τόσο η ροή του αέρα για βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας των αναγκών ψύξης, όσο και για την αύξηση του παραγόμενου αεροδυναμικού φορτίου στο εμπρός μέρος.


  Τέλος, το roof scoop με το πτερύγια του σε όλο το μήκος του, διασφαλίζει ομαλή ροή του ψυχρού αέρα που κατευθύνεται προς την εισαγωγή του V12. Ο πίσω διαχύτης μαζί με τη πίσω αεροτομή, είναι το τελικό κομμάτι του αεροδυναμικού επανασχεδιασμού και βελτιστοποίησης του Huayra R.

 



Το σύστημα ανάρτησης και πέδησης του Huayra R

 

  Με το Zonda R, η Pagani εξέλιξε το σύστημα ανάρτησης που στη συνέχεια τοποθέτησε σε όλες τις μέχρι τώρα εκδοχές του Huayra (Coupe, Roadster, BC Coupe, BC Roadster). Με το Huayra R, ανοίγει μία νέα σελίδα στο κομμάτι του συστήματος ανάρτησης που θα τοποθετήσει στα μελλοντικά μοντέλα της. Το σύστημα του Huayra R, χρησιμοποιεί ανάρτηση ανεξάρτητων διπλών ψαλιδιών, με ηλεκτροροϊκά αμορτισέρ και βελτιστοποιημένα ελαστοκινετικά μέρη τα οποία επιτρέπουν μία πιο ομαλή και ελεγχόμενη ανάκαμψη από τη συμπίεση σε μία έντονη στροφή, όπως η Eau Rouge του Spa, όπου η Pagani βελτιστοποίησε αυτό ακριβώς το κομμάτι, εξασφαλίζοντας πρόσφυση σε όλο το κομμάτι της στροφής, τόσο κατά τη συμπίεση όσο και κατά την έλευση από τη κορυφή του ανηφορικού κομματιού της.

 

  Στο κομμάτι της πέδησης, το Huayra R χρησιμοποιεί κεραμικό σύστημα φρένων αγωνιστικού τύπου της Brembo, το οποίο επιτρέπει την επίτευξη της μέγιστης δυνατής απόδοσης της πέδησης απο χαμηλότερες θερμοκρασίες και τη διατήρηση του μέχρι ακόμα υψηλότερες, σε σχέση με το σύστημα φρένων του “συμβατικού” Huayra.

 

 

 

Τα ελαστικά και οι ζάντες του Huayra R

 

   Οι ζάντες ελαφρού κράματος των 19 ιντσών, είναι δημιουργία της APP Tech, ενώ τα ελαστικά παρέχονται σε Dry και Wet, απο τη Pirelli, έναν απο τους πλέον εμβληματικούς και στενά συνδεδεμένους προμηθευτές ελαστικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, με πάνω απο 110 χρόνια ιστορίας.

 



Το εσωτερικό, ένα με τον οδηγό

 

  Ανοίγοντας τη πόρτα και αφού καθίσει στο αριστερό bucket, ο οδηγός θα κουμπώσει το quick release αγωνιστικό τιμόνι, στη κολόνα, η οποία μεταβάλλεται τόσο στο ύψος όσο και στο μήκος, για να έρθει στην ιδανική θέση για το κάθε οδηγό. Πάνω στο τιμόνι, θα βρει μόνο τα απολύτως βασικά κουμπιά χειρισμού : για το σύστημα ευστάθειας, για τη χαρτογράφηση του συστήματος ABS και για την ενδοεπικοινωνία. Επιπλέον, τα paddles είναι τοποθετημένα πάνω στο τιμόνι και οχι στη κολόνα αυτού.


  Δεξιά του, στη μεσαία κάθετη κονσόλα, θα βρει όλα τα λοιπά πλήκτρα για το χειρισμό των φώτων, της χαρτογράφησης του κινητήρα, τη χαρτογράφηση του συστήματος της ανάρτησης και της ρύθμισης της κατανομής της πέδησης μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα.


  Ακριβώς μπροστά του, θα βρει μία οθόνη υψηλής ανάλυσης, στην οποία μπορεί να προσαρμόσει τις εκάστοτε προβαλλόμενες πληροφορίες, ενώ την οδηγική εμπειρία συμπληρώνει το ρυθμιζόμενο pedal box της AP Racing.




All in all

 

  Νομίζω δε μπορεί κανείς να συλλάβει το μεγαλείο ενός δημιουργήματος όπως το Huayra R ή οποιουδήποτε Pagani, με τη λογική. Είναι ένας συνδυασμός τέχνης, καινοτομίας, τεχνογνωσίας, αγάπης για δημιουργία και πάθους για ταχύτητα. Κάθε δημιούργημα που βγαίνει απο τις πύλες της Pagani, δεν είναι απλά ένα αυτοκίνητο. Είναι, πως να το περιγράψει κανείς, ενός έργου τέχνης που κινεί τη ψυχή και το σώμα; Είναι, ένα κόσμημα που κινείται και χρησιμοποιείται, όπως αντίστοιχα κάποιο άλλο φοριέται; 


Δυσκολεύεται κανείς να περιγράψει, αν και νομίζω πως η πλειοψηφία κατανοεί το τι είναι αυτό που παράγει η Pagani και η ομάδα του Horacio.


Όσο για το Huayra R, είναι η τελευταία πράξη (πολύ πιθανόν), στο εμβληματικό κεφάλαιο του Huayra.